tiistai 20. huhtikuuta 2010

Katastrofi on mahdollisuus


Eilisen mittaan lentoyhtiöiden ja niiden edunvalvontajärjestöjen äänenpainot nousivat uutiskynnyksen yli vaatimaan ilmatilojen aukaisemista. Osin vaatimukset ovat tehonneetkin, Suomessakin muutamia tunteja sai lentää. KLM on tehnyt testilentoja tuhkapilvessä ja väitti etteivät koneet vaurioituneet.

Lyhyiden välimatkojen Keski-Euroopassa saattaakin käydä niin, että osa asiakkaista siirtyy rautateiden asiakkaiksi. Ei aikaa vieviä turvatarkastuksia ja junalla pääsee keskustasta keskustaan. Suljettu ilmatila pakottaa ilmassa viihtyvän itse toteamaan nämä edut.

Toisaalta Naomi Klein ja viikonloppuna sopivasti tullut The Yes Men Fix the World -dokumenttielokuva muistuttivat nykykapitalismin toimintamalleista. Katastrofi on aina myös mahdollisuus.

Tsunamin runtelemat rannat on Etelä-Aasiassa on pääasiassa jälleenrakennettu, mutta uusien omistajien tarkoituksiin. Kalastajakylän tilalle on useimmiten noussut hotellikompleksi, ainakin kiinteistöjen kehittämisen kannalta sopivimmille paikoille.

New Orleansissa köyhien asuinoloja on haluttu kohentaa purkamalla Katrina-myrskystä ehjinä selvinneet vuokrakasarmit. Tilalle on kehitetty keskiluokkaisempaan omistusasumiseen sopivaa rakennuskantaa.

Lentoalan turvallisuuspykälien lieventämisvaatimuksen voi nähdä myös tätä taustaa vasten. Finnairin Jukka Hienonen vaati kuuluisassa eropuheessaan ilmailusäädösten lieventämistä, joskin vaatimus jäi tiedotusvälineissä melkein kokonaan huomaamatta.

KLM:n koelennolle ei suurtakaan arvoa voi antaa. Tulivuoresta tupruava tuhka ja tulikivi ei ole mitenkään tasalaatuista ainesta. Sen Yhdysvaltain sotakoneet pilvissä lentäessään saivat havaita: outo lasikalvo peitti herkkiä osia. Suomen ilmavuoimien kahden Hornetin koneet ovat menossa Patrialle täyshuoltoon perjantaisen lentelyn vuoksi.

Vuonna 1989 KLM:n koneen kaikki moottorit pysähtyivät, kun se koukkasi tuhkapilven läpi kohti määränpäätään. Matkustajien onneksi koneet käynnistyivät uudelleen ja maahan päästiin laskeutumaan turvallisesti.

Tuhkapilvien ainoa uhka ei ole vikuuntuvat moottorit. Tulivuorenpurkaus saattaa sisältää myös myrkkykaasuja, jotka saattavat aiheuttaa yllättäviä reaktioita ja vaikuttaa matkustamossa ja ohjaamossa oleviin ihmisiin.

Toivottavasti viranhaltioiden ja poliitikkojen päät kestävät painostuksessa. On asialla merisaloja tottuneemmat lobbaajat.

Kuten sanottu: katastrofi on aina myös mahdollisuus. Toivottavasti matkaajat havaitsevat junilla liikkumisen edut. Ja Suomestakin pääsee Keski-Eurooppaan jo nyt junalla ilman Itämerta rasittavia lauttamatkoja.

4 kommenttia:

Niko L. kirjoitti...

Toimivat junayhteydet olisivat oikein hyvä juttu. Mutta valitettavasti hommat on hoidettu niin huonosti, että lentoliikenne taitaa säilyttää kilpailukykynsä vielä pitkään.

Minäkin olen pari kertaa joutunut vaihtamaan junamatkan lentämiseen kun junailu ei vain ole onnistunut. Ateenan-reissu kaatui rautateiden byrokraattisuuteen ja viimeksi Ranskaan mennessä piti viime hetkellä vaihtaa juna lentokoneeksi, kun laittoivat määräänpäässä lakon päälle (ja sellainenhan taitaa Ranskan rautateillä nytkin olla käynnissä).

Valtiot pitäisi saada pois huseeraamasta junien liikennöinnin kanssa. Tai ainakin pitäisi saada riittävästi yksityistä kilpailua, niin homma voisi alkaa toimimaankin. Rataverkon voi jättää valtioiden hoitoon (ehkä parempikin niin).

Kokemuksista oppineena olen viime Euroopan-reissuilla käyttänyt muutaman kerran junien sijaan Eurolinesin busseja. Toimii jouhevammin, mutta kohdevalikoima on valitettavan suppea.

Reijo Valta kirjoitti...

Minulla ei omakohtaisia kokemuksia junaverkon toimivuudesta ole, jäi taannoin muoti-ilmiö interrailkin väliin.

Ja onhan tosiaan myös bussit. Vaihtoehtoja verkottuneessa maailmassa löytyy.

Pitkien matkojen lennoille ei mannertenvälisistä laivayhteyksistä taida oikein korvaajaksi olla, jos puolipäivä pariksi viikoksi muuttuu.

Mutta olisivat lentoyhtiöt varmaan lyhyempiä lentoja tilausbusseilla järjestää. Ja ehkä myös keskitetysti ostaa lippuja juniin, jolloin esimerkiksi Brysselin rautatieaseman jonotus olisi lyhyemmäksi asiakkaille tullut.

Jatkuu näkyvän vanha perinne etteivät eri joukkoliikennemuodot "muista" lainkaan toistensa olemassaoloa. Kukin pitää omasta parhaudestaan kiinni, eikä yhtiöt keskenään kykene toisiaan hyödyttävää yhteistyötä tehdä matkustajan parasta ajatellen.

Niko L. kirjoitti...

Ainakin Lufthansa tarjoaa lennoille junajatkoyhteyksiä Saksassa. Ehkä vastaavia viritelmiä on muuallakin.

Reijo Valta kirjoitti...

Hyvä että on jo. Toivottavasti tuhkapilvi opettaisi laajempia yhteistyömalleja toteuttamaan.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset