tag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post2159906457861202801..comments2024-03-23T09:35:15.743+02:00Comments on Pois työpöydältä: Myytävät rautatieasematReijo Valtahttp://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-20509907456727376232018-08-22T17:35:06.813+03:002018-08-22T17:35:06.813+03:00Suonenjoen rautatieasema. Kiertonetissä.<a href="https://kiertonet.fi/kiinteistot-ja-osakehuoneistot/kaikki-kiinteistot/suonenjoen-rautatieasema-13984" rel="nofollow">Suonenjoen rautatieasema</a>. Kiertonetissä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-45869594139318483712016-01-14T22:27:56.827+02:002016-01-14T22:27:56.827+02:00Luumäen asemarakennus Huutokaupat.comissa huudetta...<a href="https://huutokaupat.com/fi/v/247723" rel="nofollow">Luumäen asemarakennus</a> Huutokaupat.comissa huudettavana 15.02.2016 klo 19:20 saakka.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-25883157809951516702011-04-06T21:34:47.779+03:002011-04-06T21:34:47.779+03:00Raimon kommentti ei kyllä tähän rautatieasema-aihe...Raimon kommentti ei kyllä tähän rautatieasema-aiheeseen mitenkään liity, ellei sitten ole kyse siitä, että asemien uusien omistajien tulisi hänen mielestä poistaa mahdolliset ruotsinkieliset kyltit ja estää ruotsinkielisten päästäminen kotipiiriinsä.<br /><br />Ruotsin kielestä on tässäkin blogissa keskusteltu, aiheen <a href="http://poistyopoydalta.blogspot.com/2010/08/historian-riistajat.html" rel="nofollow">Historian riistäjät</a> alla.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-43721502234309455492009-12-21T15:09:50.640+02:002009-12-21T15:09:50.640+02:00Valtion omistajaohjaajan asettama työryhmä uutiste...Valtion omistajaohjaajan asettama työryhmä uutisten mukaan <a href="http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2009/12/tyoryhma_panisi_vrn_kiinteistoja_myyntiin_1305426.html" rel="nofollow">suosittelee VR:n ja Ratahallintokeskuksen kiinteistöomaisuuden</a>. Lyhyt uutinen herättää enemmän ihmetystä kuin antaa tietoa.<br /><br />Kiinteistöthän ovat olleet jo pitkään myynnissä?<br /><br />Vai onko tarkoitus, että ratapohjakin myytäisi Senaatille ja ratahallinto alkaisi Senaatin vuokralaiseksi?<br /><br />Valtioneuvoston kanslian sivuilla on <a href="http://www.vnk.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=281250" rel="nofollow">tarkempia tietoja</a>:<br /><br /><i>VR-Yhtymä Oy:n ja ratahallintokeskuksen kiinteistövarallisuutta selvittäneen työryhmän muistio luovutettiin tänään maanantaina 21. joulukuuta valtion omistajaohjauksesta vastaavalle ministeri Jyri Häkämiehelle.<br /><br />Työryhmä ehdottaa, että VR:n ydinliiketoimintaan kuulumattomista kiinteistöistä siirrettäisiin valtiovarainministeriön osoittamalle Senaatti-kiinteistöille ne kiinteistöt, jotka sopivat Senaatti-kiinteistöjen kiinteistöjen omistusta ja kehittämistä määrittelevien periaatteiden piiriin.<br /><br />Siirrettävillä kohteilla ei ole VR:n tulonmuodostuksen, taseen eikä omavaraisuusasteen kannalta merkittäviä vaikutuksia. Kiinteistöjen luovutus tulisi toteuttaa kaupallisin ehdoin.<br /><br />Työryhmän näkemyksen mukaan Pasilan asemarakennuksen tulisi säilyä VR:n omistuksessa, kuten pääsääntöisesti muidenkin asemarakennusten ja -alueiden. Kuitenkin Pasilan aseman rakennusoikeusalueeseen kuuluvat lisärakennusoikeudet tulee luovuttaa valtiovarainministeriölle tai sen osoittamalle valtiotoimijalle.<br /><br />Laajamittaiseen VR:n kiinteistöjen omistuksen muuttamiseen ei ole kilpailun avautumisen näkökulmasta välitöntä tarvetta. Valtio-omistajan tulee kuitenkin varmistaa toimenpiteillään se, että riittävän ajoissa ennen henkilöliikenteen kilpailun avautumista voidaan osoittaa toimivat menettelytavat kaikille palvelun tarjoajille läpinäkyvästi toteutettavista tilajärjestelyistä valtion kokonaisetu turvaten.<br /><br />Kansainvälisten esimerkkien valossa yksi toimiva malli voisi olla VR:n omistamien kiinteistöjen tai osan niistä siirtäminen valtion omistaman kiinteistöyhtiön omistukseen. Sille voitaisiin tapauskohtaisesti siirtää myös ratahallintokeskuksen (RHK) käytöstä vapautuvia kiinteistöjä.<br /><br />RHK:n taloudelliset resurssit eivät ole riittäneet tarpeellisiin ratainfrastruktuurin kehittämisen edellyttämiin toimenpiteisiin. Työryhmä esittää, että erilaisten rautatieliikennettä palvelevien alue- ja kiinteistöratkaisujen myynnistä tai kehittämisestä saadut tuotot kohdistettaisiin jatkossa suoraan RHK:n osoittamien kohteiden kuten liityntäpysäköinnin, laitureiden, asematunneleiden, matkakeskushankkeiden ym. toteuttamiseen.</i><br /><br />Itse työryhmän <a href="http://www.valtionomistus.fi/documents/Asiakirjat/Tyoeryhmien_raportit/suomi/VR-yhtymae_net.pdf" rel="nofollow">raportti (pdf)</a> sisältää ajantasaisia luetteloita kiinteistöomaisuudesta ja ajantasaisen myyntiluettelon.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-40583628378643549152009-12-19T16:26:49.000+02:002009-12-19T16:26:49.000+02:00En tiedä onko uusia tulossa myyntiin ja milloin. J...En tiedä onko uusia tulossa myyntiin ja milloin. Jossakin vaiheessa varmaankin, mutta ehkä taantuma hidastaa myyntiodotusten toteutumista.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-89024583227794742852009-12-18T14:19:25.028+02:002009-12-18T14:19:25.028+02:00Hei!
Minäkin tänne jostain päädyin, tutkiskelin g...Hei!<br /><br />Minäkin tänne jostain päädyin, tutkiskelin googlesta Senaatin myymiä asemia.. Ja niitä mitä on vielä myymättä..<br />Oletko tietoinen onko vielä tulossa ns. "uutta erää" myyntiin? Kun noita artikkeleja lueskelin ja tulin siihen tulokseen, että kaikkia(ko) ei ole vielä myyty..<br /><br />Kivoja pohdintoja sinulla. :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-74916637130929045922009-11-25T00:31:19.075+02:002009-11-25T00:31:19.075+02:00Kiitokset selventävästä kommentista. Lehtijutuista...Kiitokset selventävästä kommentista. Lehtijutuista jäin käsitykseen, että arkkitehdit olisivat ostaneet Senaatilta, ilman isoa tonttia. Mutta asia siis menikin toisin.<br /><br />Se on ollut omanlaisensa nurkka asustella, kotiutuminen minne tahansa muualle sen jälkeen ottanee aikansa. Mutta toivottavasti uuteen kotikoloon tottuu.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-49865163787510388362009-11-24T23:56:09.295+02:002009-11-24T23:56:09.295+02:00Osuin sattumalta blogiisi,jossa etsiskelit vanhoja...Osuin sattumalta blogiisi,jossa etsiskelit vanhoja asemarakennuksia ja mainitsit mm. Oulun Toppilan aseman.<br /><br />Me asuimme Toppilan asemalla 26 vuotta ja keväällä 2008 muutimme sieltä pois. <br /><br />Toppilan asema 6,4 hehtaarin tontilla, meni ilmeisesti lopulta ns. 'tiskin alta' eräälle rakennusliikkeelle huikeaan hintaan - taisi olla peräti 2,6 milj. euroa.<br /><br />Asemarakennus on sittemmin myyty edelleen arkkitehtitoimistolle; hyvä niin, koska kyseessä on suojelukohde.<br /><br />... silti haikeana muistelen, ja yritän kotiutua!Fanniilohttp://fanniilo.blogspot.com/search/label/muuttonoreply@blogger.com