tag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post7682403135074322586..comments2024-03-23T09:35:15.743+02:00Comments on Pois työpöydältä: Eliitti, moukat ja peiliReijo Valtahttp://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-8202423138800945612013-01-27T19:30:36.145+02:002013-01-27T19:30:36.145+02:00Puhuin nykymusiikista. kts. edellä.
Puhuin nykymusiikista. kts. edellä.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-27609018286827697592013-01-23T18:26:53.353+02:002013-01-23T18:26:53.353+02:00Vikströmin kirjoitus kokonaisuudessaan linkin taka...<a href="http://jatkokertomukset.blogspot.fi/2013/01/emil-vikstrom-taiteen-ymmartamisen.html" rel="nofollow">Vikströmin kirjoitus</a> kokonaisuudessaan linkin takana.Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-41936847433296939782013-01-21T10:39:36.988+02:002013-01-21T10:39:36.988+02:00Minusta tuo Emil Vikströmin määritelmä on oikein o...Minusta tuo Emil Vikströmin määritelmä on oikein oiva. Se pureutuu siihen olennaiseen, eli jo lapsuudessa tapahtuvaan taiteen ja ilmaisun rakastamiseen. Itse olen huomannut, että kaikki outo taiteessa "nyrjäyttää" pään mukavalla tavalla - ehkä vanhat hermoradat ottavat silloin uusia suuntia ja synapsit napsahtelevat toisiinsa ennalta määräämättömällä tavalla. Tämä outous voi tuntua joskus tosin hyvinkin epämukavalta, mutta ei se taidetta tee huonoksi siitä syystä. Marmustoihttps://www.blogger.com/profile/15417654601069542300noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-52535396072186173492013-01-20T20:56:19.722+02:002013-01-20T20:56:19.722+02:00"Uutta ja vaikeaa tuli ymmärtää."
..."Uutta ja vaikeaa tuli ymmärtää."<br /><br />"Miksi lukea kirjaa, jota ei ymmärrä?"<br /><br />"Nykymusiikki oli minulle vierasta kieltä, en ollut oppinut ymmärtämään sitä."<br /><br />"Käpristyneestä nykylyriikasta en aika ajoin ymmärrä mitään."<br /><br />"MUTTA KUKAPA MEISTÄ haluaisi kuulua siihen Kevätuhrin ymmärtämättömään katsomoon."<br /><br /><br />???Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-7409039292925460332013-01-20T19:04:43.788+02:002013-01-20T19:04:43.788+02:00Taas kävi näin. Kaikki puhuvat nykymusiikin "...Taas kävi näin. Kaikki puhuvat nykymusiikin "ymmärtämisestä", kun minä kirjoitin sen "aukenemisesta". Ja sitten ihmetellään, miksi vaadin ymmärtämistä. Ilkka Malmbergilkka mnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-89741679728111398752013-01-20T13:23:16.782+02:002013-01-20T13:23:16.782+02:00Sattumalta aamupäivällä törmäsin kuvanveistäjä Emi...Sattumalta aamupäivällä törmäsin kuvanveistäjä Emil Vikströmin kirjoitukseen vuodelta 1911, jossa hän käsittelee taiteen ymmärtämistä. Vikström pitää palauttaa lausunnon taiteen ymmärtämättömyydestä ymmärtämisen määritelmiin. <br /><br /><i>Väärä se on ainakin useimpien normaalilahjaisten ihmisten suhteen, jos taiteen ymmärtämisellä tarkoitetaan alkeellista syntyperäistä kykyä vastaanottamaan taidevaikutelmia kaikkein yksinkertaisimmassa muodossaan. Eipä ole esimerkiksi täysin normaali se lapsi, joka ei pienestä pitäen tunne kiintymystä outoihin muotoihin, silmäänpistäviin väreihin, kuviin ja piirustuksiin. Mitä tämä taipumus on muuta kuin niiden sielunvoimain alkeellisin ja yksinkertaisin itiö, joiden korkeampi kehityskanta on itsetietoinen taiteen ymmärtäminen ja taiteellinen toiminta. Ja tekisipä mieleni väittää, että hyvin harva on se täysi-ikäinenkin ihminen, joka ei tuntisi kauniin jonkunlaisen ilmenemismuodon vaikuttavan jotain mielihyvän tunnetta. Jokainen, joka sellaista tuntee, ”ymmärtää” taidetta tavallaan, s. o. hänessä on alkeellista vastaanottavaisuutta taiteelle, eikä hän siis ole oikeutettu antamaan itsestään sitä halventavaa ja alentavaa tuomiota, ettei ollenkaan ymmärrä taidetta. Sanoin ”halventavaa ja alentavaa” koska se väite sisältää tunnustuksen siitä, ettei ole varsin täysilahjainen.</i><br /><br />Keskustelua on siis ainakin sen sata vuotta Suomessakin. Malmberg tuntee perusargumentaation, ja jutussaan kiirehtii tyrmäämään nämä Vikströmin esittämät vastaväitteet. Hän on yrittänyt, todella yrittänyt.<br /><br />Ehkä olisi hyvä, että Malmberg seuraavaksi avaisi sitä millaista ymmärtämystä hän tavoittelee, toivoo taiteelta saavansa.<br /><br />Reijo Valtahttps://www.blogger.com/profile/00147047564415805191noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5141186531885861591.post-906682962279943052013-01-20T10:38:18.711+02:002013-01-20T10:38:18.711+02:00Ehkä juuri tuo ymmärtämisen vaade onkin se sudenku...Ehkä juuri tuo ymmärtämisen vaade onkin se sudenkuoppa. Gaston Bachelard sanoi runoudesta jotain siihen tapaan, että se toimii siten, että runo jää kajahtelemaan lukijansa sieluun. Uskon, että sama toimii kaiken taiteen suhteen: kolahtaa tai ei kolahda. Marmustoihttps://www.blogger.com/profile/15417654601069542300noreply@blogger.com