maanantai 6. elokuuta 2007

Kesäpäivä Kangasalla



Aikoinaan K-ryhmä oli Suomessa suurin ja kaunein kaupparyhmä. Yksityisyrittäjien vetämiä kauppoja oli "joka toisen" talon kivijalassa. Kannattavan kaupan asiakaskunnaksi laskettiin riittävän 50 kotitaloutta.

Sittemmin asiat ovat muuttuneet. K ei ole enää suurin, vaan S. Kaupan asiakkaalle henkilökohtaisemman kontaktin kauppaan luo osuuskunnan jäsenyys (asiakasomistajuus), koska tavallinen asiakas ei enää kykene tutustumaan K-kauppansa omistajaan.

Lamasta lähtien Kesko on suunnannut mainostustaan enemmän kauppojaan hoitaviin yksityisyrittäjiin kuin kuluttajiin. Mainonta on löytänyt kohteensa, ei kuluttajia.

Osuuskaupan myymälänhoitaja voi lähteä lomalle ja palata siltä levännein mielin. Yksityisyrittäjä ei voi irrottautua työstään samalla tavalla. Hänen pinnansa kiristyy ja ilmapiiri kiristyy. Kunnes napsahtaa, kuten eräänä kesäisenä elokuun perjantaipäivänä Kangasalla.

Taloussanomat: K-kauppa heitti työntekijän pihalle laittomasti 6.8.2007