tiistai 16. syyskuuta 2008
Viitatar ja Roosa Pippuri
Edellisessä Aku Ankan taskukirjassa (344 Samassa veneessä) Iines Ankan superminä Viitatar (ex-naistaikaviitta) teki paluun. Uusimmassa tuplataskarissa Tähtihetki esitellään Taikaviikan historiasta Iinekselle uusi naamioasuhahmo, Roosa Pippuri.
Edellisen taskarin Viitattaren paluu (käsikirjoitus Riccardo Secchi, piirrokset Vitale Mangiatordi) oli kokonaisuudessaan hieman haparoiva tarina, jossa jäi arvoitukseksi miksi Viitatar oikeastaan palaa. Iineksellä on harmeja Roopen ja Akun machoasenteiden vuoksi, niiden vuoksihan hahmo alkujaan syntyi (Pyssyllä ei rahaa saa, AATK 56).
"Pääfeministi" Hanhikki Hanhen jouduttua (syyttömänä) telkien taakse Iines on superminänsä kanssa kovin epäröivä, mutta juttu ratkeaa kuitenkin.
Tarinasta jää uupumaan juju. Ilmaan jää tuntuma, että nainen hoitaa homman ainoastaan miehen poissaolon vuoksi.
Marco Gervasion Roosa Pippurin aarteen Roosa Pippuri on Taikaviitan esihahmon Fantom Ankan tyttöystävä ja tuleva vaimo. Kreivitär Eriskumman järjestämä aarteenetsintäkilpailu perustuu hänen sukuhistoriaansa, johon Taikaviitta ja Pippuri liittyvät.
Roope tuntee aarretarinat ja lähtee Riitta Hanhen kanssa mukaan etsintään. Akun ja Iineksen on tarkoitus olla pari, mutta Roope järjestää hänelle vartiointi töitä siksi aikaa. Näin samalla mahdollistuu Taikaviitan läsnäolo.
Aku on siis kuitenkin läsnä kaksoissala-asussa, kuten viime aikaisissa tarinoissa yleensäkin. Aku on pukeutunut Taikaviitaksi, joka on pukeutunut esi-isäkseen Fantom Ankaksi. Roosa Pippuriksi naamioitunut Iines luulee etsinvänsä aarretta Hannu Hanhen kanssa.
Salaiseksi jää myös tieto aarteen oikeasta piilopaikasta ja Fantom Ankan ja Roosa Pippurin pariutumisesta. Onnellinen loppu jää vain Akun tietoon.
Roosa Pippurin aarre asettautuu Ankka universumiin oivallisesti. Tarinalla on onnellinen loppu, mutta vakiohahmojen keskinäisiä suhteita ei muuteta. Kaikki voi alkaa taas seuraavassa tarinassa alusta, ilman että lukija itse siirtäisi hahmot alkuruutuunsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti