tiistai 7. lokakuuta 2008

Aino Ackté Bianca Castafioren esikuva?


Uudessa Helsingin Sanomien kuukausiliitteessa Severi Nygård kirjoittaa mahdollisuudesta, että Milanon satakielen Bianca Castafioren esikuvana olisi ollut suomalainen oopperadiiva Aino Ackté. Suorat näytöt asiasta lymyilevät vielä Hergén valtavan kuva-arkiston uumenissa, mutta vakuuttavia aihetodisteita Nygård esittää.

Acktén rooleihin kuului Gounodin Faustin Koruaaria, jota Castafiorekin esittää. Ackté oli Faust-tuotannoissa muun muassa Pariisin Grand Operassa ja New Yorkin Metropolitanissa. Jälkimmäisessä Ackté esiintyi vuosina 1904-1906. Jalokiviaarian Ackté levytti ensimmäisen kerran 1901/02, myöhemmin neljästi uudelleen.

Moni on roolissa esiintynyt, kuten Soile Isokoski yllä videolla. Mutta sattuipa niin, että Metropolitanin valokuvaajafirma, joka otti Acktésta markkinointikuvan, sattui olemaan nimeltään Aimé Dupont. Kuvaajan nimi mainitaan 1900-luvun alun tapaan itse kuvassa, itseasiassa kahteenkin kertaan, jos kovikepohjan teksti huomioidaan.

Castafioren esikuvana on yleensä pidetty Maria Callasta, josta esimerkiksi Michael Farr Bianca Castafiore -kirjassaan kertoo (Egmont UK 2007). Callas on kuitenkin syntynyt vasta 1923 ja teki läpimurron 1951. Castafiore oli syntynyt jo 1939 pelastamaan Tintin tienposkesta Syldaviassa.

Muita mainittuja nimiä ovat olleet Elisabeth Schumann, Renata Tebaldi ja Nellie Melba. Numa Sadoulille kertoman mukaan Hergé ei koskaan oppinut pitämään oopperasta, johon osaltaan vaikutti hänen laulua harrastava Ninie -tätinsä. Sadoulille Hergé kertoi oopperan pitkästyttävän häntä, tai mikä pahempi, se sai hänet nauramaan.

Ackté aloitti Savonlinnan oopperajuhlat, ja näyttämö, Olavinlinna, on arkistoista todistetusti toiminut Kuningas Ottokarin valtikan Kropowin linnan esikuvana. Nygård kehittelee ajatusta, että yksi torneista voisi olla Viipurin linnasta ja Kropow saattaisi olla Wyborg takaperin.

Bianca Castafioren palvelija Irma olisi saattanut saada nimensä Aino Acktén siskolta, Irma Achté Tervanilta. Hänkin oli laulaja ja esiintynyt laajalti Euroopassa.

Jos Aimé Dupontin kuvaamon Aino Acktésta ottama kuva jostakin Hergén hyvin järjestetyistä kuva-arkistoista löytyy, Castafioren esikuvaa voitaneen pitää ratkaistuna. Mutta jos kuva on ollut oopperaa ihailevan Ninie -tädin, niin silloin todistetta olisi haettava muista jäämistöistä.

Valokuvauksen ja tekijänoikeuksien hienouksia tuntematonta pientä katsojaa on saattanut ihmetyttää miksi kuvaaja Dupontin nimen pitää olla siinä kaksi kertaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti