maanantai 6. huhtikuuta 2009

Kurt Vonnegut autokauppiaana


Tunnetut henkilöt ovat toimineet joskus sellaisissa rooleissa, jotka jälkikäteen nostattavat hymyn huulille. Aikaisemmin tulikin käsiteltyä Rudolf Steineria kansantaloustieteilijänä. Kirjoituskokoelmassa Maaton mies (Gummerus 2007) Kurt Vonnegut kertoo olleensa Saabin piirimyyjänä Massachusettin West Barnstablessa.

Vonnegut irvailee, että hänen epäonnistumisensa Saab-kauppiaana on johtanut siihen, ettei hän koskaan saa Nobelin kirjallisuuspalkintoa. "Vanha norjalainen sananlasku tietää: Ruotsalaisilla on lyhyt pippeli, mutta pitkä muisti", Vonnegut kuittailee.

Saabistit ovat tiedonmurun saaneena selvitelleet asiaa tarkemmin. Vonnegutin Saab Cape Cod -firma aloitti vuonna 1957. Autokaupparakennus lienee edelleenkin paikallaan. Vonnegutin kertoman perusteella firma kaatui viimeistään 1961, ellei aikaisemminkin.

Saabistit eivät ole kuitenkaan osanneet yhdistää autokauppiuutta Vonnegutin kirjalliseen uraan. Toinen romaani Titaanin seireenit ilmestyi 1959, joten kaupan ovet eivät liene kovin ahkeraan käyneet, koska myyjällä oli aikaa hioa kirjallista ilmaisuaan.

Varsinaisilta skifi-tarinoilta lienevät ostajakandidaateista kuullostaneet Vonnegutin selvitykset ruplattimen toiminnasta ja tarkoituksesta.

1950-luvun Saabin (tarjolla oli yksi malli) moottori oli kaksitahtinen. Polttoaineen sekaan siis piti lorauttaa öljyä, jotta voitelu sujuisi eikä auto räjähtäisi käsiin. Jos auto seisoi pitkään, öljy painui tankin pohjalle, mikä aiheutti seuraavassa käynnistyksessä melkoisen savupilven.

Sellaisen ehkäisemiseksi Saabissa oli ruplatin, eli polttoaineen sekoitin. Ruplatinketju piti bensa-öljyseoksen tasalaatuisena, ainakin hetken.

Vonnegutin kokemuksen mukaan etenkin heteronaiset pitivät vastenmielisinä autokauppiaan tarinointia siitä, miten lisävoiteluaine on tarpeen männän edestakaisen liikkeen varmistamisessa ja räjähdyksen estämisessä.

Esikoisteoksen Sähköpiano (1952) ja toisen teoksen välillä oli seitsemän vuotta. Autokaupassa oli aikaa, ja kolmas Äiti yö ilmestyi jo 1962. Julkaisutahdille autokauppavuodet tekivät hyvää.

Ehkä tästä jonkinlaista kiitosta ruotsalaisille voisi antaa. Saabin piirimyynti ajallisesti (ja konkurssin jälkeen taloudellisesti) antoi Vonnegutille pontta kirjoittaa useampia teoksia kuin hän muuten olisi tehnyt.


* Saab Cape Codista ja Vonnegutista Cape Cod Living -blogissa (mm. linkkejä saabistien löytöihin).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti