lauantai 4. huhtikuuta 2009

Martin tom Dieck: Viaton matkustaja


Daadan viime vuonna julkaisema Martin tom Dieckin Viaton matkustaja on matka tietämisen ihmettelyyn. Ystävällisesti tekijä tarjoaa teokselle yhden tulkintavaihtoehdon, transsendenssin. Mutta jo seuraavassa ruudussa käsitettä esittelevä taskusanakirja lentää tiehensä. Lukijalle annetaan valta tulkita teosta niin kuin itse haluaa.

Viaton matkustaja veneilee ja päätyy valtamerilaivaan. Aluksen kapteenia ei tunnu löytyvän mistään. Miehistöä tai matkustajia ei kapteenin puute tunnu yhtään haittaavan. Kun kapteeni viimein löytyy, löytyy heitä kolmin kappalein. Ja sitten he lähtevät vesitasolla taivaisiin. Matkustaja on lopulta yksin omassa veneessään.

Transsendenssilla ei tässä yhteydessä viitata itämaisiin mystiikoihin ja meditaatioon vaan paljon lähemmäs: Immanuel Kantin transsendentaaliseen idealismiin ja sen tuottamaan laajaan filosofiseen keskusteluun. Mitä ja miten voimme tietää, mikä on käsityskykymme rajoissa? Loppujen lopuksi olemme kukin ymmärryksen kanssa yksin omassa veneessämme.

Matkustaja pyrkii lähteille. Hän tarvitsisi apua niiden tavoittamisessa, mutta koneiden seisoessa ne karkaavat kauemmaksi. Ei kolmiyhteyskään poismenollaan edistä löytämistä.

Saksalaisen tom Dieckin teos on malliltaan ja ruutujaotukseltaan erikoinen. Paksu, kovakantinen opus on lähinnä strippikokoelman mallinen, mutta kullakin sivulla on vain kaksi ruutua. Malli mahdollistaa tom Dieckin viestin kulun, sanoisinko, suoraviivaisesti samalla tasolla.

Mustavalkoinen teränjälki ohenee ja levenee tarpeen mukaan, mustat ja valkoiset pinnat vaihtelevat sävykkäästi.

Mainiota, että tämä on suomeksi saatu. Saksalainen sarjakuva on Suomessa perin tuntematonta, enkä minäkään voi sanoa tuntevani sitä laajemmin.

Alkujaan 1993 ilmestyneessä Viattomassa matkustajassa ollaan niissä 'vakavammissa aiheissa', joita yleisnero Goethe peräänkuulutti sarjakuvien aiheiksi tutustuttuaan Rodolphe Töpfferin töihin. Muutoinkinhan nimenomaan saksalaiset ovat transsendentaalisutta ja maailmanhenkeä laajasti pohtineet.


* Pidempi kuvanäyte Daadan sivuilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti