maanantai 15. kesäkuuta 2009

Junat ja junien kulut


Valtion omistajaohjaaja oli keskustellut pitkään VR:n henkilöstöryhmien kanssa. Niiden jälkeen hän äityi toimittajille harmittelemaan, että rautatieläisten lakon syy jäi hämäräksi. Kansa sen sijaan tuntuu ymmärtävän, ja mielenilmaus saa siltä tukea.

Savon Sanomat kysyi lauantaina johdattelevasti "Ärsyttääkö VR:n lakko?" 82 prosenttia vastasi "Ei".

Tämä vahvistaa käsitystä, että (porvarillinen) poliittinen eliitti on erkaantunut kansasta niin, etteivät he enää osaa samaa kieltäkään. Se on suuri harmi, sillä kansalaisten hyvinvoinnin ajaminen on valittujen poliitikkojen päätehtävä.

Toivottavasti joku vääntäisi rautalankaa omistajaohjaajalle.

Junat ja rautatielinjat ovat tapetilla muutoinkin. Uudessa Avussa (11.6) esitellään ajatushautomo Demos Helsingin visioita Helsingin ja Tallinnan välisestä rautatietunnelista ja miten tunneli ja tuleva Rail Baltica avaisi mahdollisuuden pietarilaisille päästä junalla Berliiniin.

Rautatiekarttoja joskus pitkään ja hartaasti tutkineena visiointi ihmetytti. Pääseehän Pietarista jo nyt kätevästi junalla Berliiniin? Etsin netistä esille Venäjän rautatiekartat ja Euroopan juna-aikataulut.

Kyllä. Pietarista pääsee Berliiniin ja edemmäskin Eurooppaan. Aikataulun mukaan useita vuoroja päivässä kulkee.

Ajateltakoon, että tiistaina joku ympäristötietoinen haluaisi ekologisimmalla vaihtoehdolla matkustaa Helsingistä Berliiniin. Helsingin asemalta lähtisi Pendolino 1 Kouvolaan aamulla 7:12, Kouvolasta Sibelius 35 veisi Pietariin, jossa oltaisi Suomen asemalla perillä 14:15.

Pietarissa pitäisi vaihtaa asemaa, tähän on hyvin aikaa, sillä seuraava juna (D 61MZ) lähtee 16:20 kohti Valko-Venäjän Oršaa. Venäjän rautatieverkko muistuttaa hämähäkinseittiä, Pietarista Oršaan kulkee yksi poikittaissäie. Päälankojen keskuspisteessä on Moskova.

Oršassa oltaisi keskiviikon puolella 2:39. Siellä pitäisi vaihtaa päärataa kulkevaan D 11MJ -junaan. Se lähtee 3:11 Minskin kautta kohti Varsovaa, jossa ollaan perillä 15:29. Puolan ja Valko-Venäjän rajalla vaunuihin vaihdetaan renkaat, radan leveys vaihtuu.

Varsovasta matka jatkuu 16:23 Eurocity 40:llä ja Berliinissä ollaan perillä keskiviikkona 22:27. Matka taittui 39,5 tunnissa. Päästöjä reissussa syntyi paljon vähemmän kuin lentokoneella tai laivalla, vaikka dieselveturein vetämänä pitkät välimatkat taittuivatkin.

Tämän reitin kulkeminen ei varmaan onnistu vain junaan hyppäämällä. Viisumien hankinnat vievät aikansa. Sellaisen saaminen Valko-Venäjälle saattaa olla työn takana, ja viherhippien kohtelu rajoilla... En käy asioita arvailemaan, kun faktaa ei ole esittää.

Mutta jo nyt on olemassa rata, junalla pääsee Suomesta Eurooppaan aikataulujen mukaan ilman lautta- tai laivamatkojakin. Sitä varten ei tarvitse haaveilla tunneleista ja uusista raiteista. Samalla saisi annoksen eksoottista lähimatkailua.

* Euroopan juna-aikataulut
* Venäjän ja Baltian rautatiet kartalla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti