perjantai 17. heinäkuuta 2009
Madama Butterfly Savonlinnan oopperajuhlilla
Savonlinnan oopperajuhlien tämän kesäinen Madama Butterfly (Puccini 1904) oli napakka esitys, väljää ei ohjaaja ollut jättänyt ja oopperayleisö pääsi antamaan aplodit yhdelle aarialle kesken esityksen. Tavallisestihan Olavinlinnan yleisö taputtaa teosten aikana useille oopperan osasuorituksille. Laulajat, etenkin Butterfly (sopraano Viktoria Yastrebova) ja hänen palvelijansa Suzuki (metso Jordanka Milkova), olisivat useammatkin suosionosoitukset ansainneet. Suosikki-itkettäjä veti salin täyteen.
Giacomo Puccinin Japaniin ja tarkemmin Nagasakiin sijoittuva Madama Butterfly on oopperayleisön vakioitkettäjä. Petollinen ja kovasydäminen Yhdysvaltain merivoimien luutnantti Benjamin Franklin Pinkerton menee naimisiin japanilaisen nuoren naisen Cio-Cio-Sanin (joka siis Butterflyna, perhosena myös tunnetaan) kanssa ja särkee tämän sydämen.
Pinkerton hakee rakkauden hedelmän uuden, amerikkalaisen Kate-vaimonsa kanssa teoksen lopussa. Cio-Cio-San päätyy riistämään henkensä esi-isiensä perintötikarilla.
Osa yleisöstä oli pukeutunut japaniteeman mukaisesti. Kimonoista innoitusta hakevia silkkisiä juhla-asuja näki useita. Olipa joukossa myös yksi cosplayteini.
Näyttämöllepano Olavinlinnassa on paikan vuoksi usein vähäeleistä. Suuria lavarakenteita ei linnaan voi tehdä. Madama Butterflyssä ongelma oli ratkaistu valaistuksella ja ninjojen avulla. Ninjat kantoivat lavalle erilaisia ja erivärisiä lyhtyjä, keppejä ja ruusunlehtiä. Ihmismuuri on linnassa helpompi toteuttaa kuin suuret näyttämötekniset ratkaisut.
Hieno, mukaansatempaava esitys. Sai Benjamin Franklin Pinkertonkin (tenori Adam Diegel) lopussa asiaankuuluvat taputukset ja suosionosoitukset. Ei huudeltu hänen olevan petollinen kurja.
(kuva Savonlinnan torilta)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti