sunnuntai 9. elokuuta 2009

Joustava Jukka Hienonen


Turussa SDP:n 110-vuotisjuhlissa puhunut SAK:n Lauri Lyly paheksui Finnairin eroavaa toimitusjohtaja Jukka Hienosta. - Kun yritys on taloudellisesti kovassa globaalissa kilpailuhaasteessa, syytä yritetään vierittää pelkästään ay-liikkeen päälle, totesi Lyly Ylen uutisten mukaan.

Uutisia pintapuolisesti tai tarkkaankin seuraavan näkökulmasta juuri näin on tapahtunutkin. Ei löytynyt ainoatakaan verkkolehteä, jossa eron ja Finnairin vaikeuksien syyksi olisi mainittu jokin muu kuin ay-liike. Joissakin mainittiin, että Finnairin tekniikan ammattiosaston kanssa olisi asiat saatu sovittua niin kuin Hienonen halusi, ja tästä hän tekniikan työväkeä osavuosikatsauksessa kiittelee.

Kalevan paperilehdessä (8.8.) on STT välittämäksi merkitty uutinen "Finnairin Hienonen kyllästyi joustamattomuuteen". Sen mukaan Hienosta oli alkanut ahdistamaan "raamatun paksuisten" työehtosopimuksien lisäksi ilmailusäädökset.

Useimmat (verkko)lehdet ovat siis muokanneet STT:n uutista mieleisekseen ja jättäneet kokonaan pois tämän puolen lentoalan joustamattomuudesta. Tuskinpa Hienonen alkaa vastineita kirjoittelemaan ja taistelemaan mediaa vastaan, että tämä puoli hänen sanomastaan on melkein kokonaan jätetty uutisoimatta.

Voin kuvitella hyvin millaisia joustamattomuuksia lentokenttien ja lentokoneiden turva- ja pakollisiin kalustotarkastuksiin liittyy. Korkealla ilmassa ihmishengen lähtö on helposti lähellä, melkein jokainen lento-onnettomuus tutkijalautakuntien työn jälkeen tuottaa uusia pykäliä ja tarkastuskohtia ilmailusäännöksiin. Varmaan joukossa ylilyöntejäkin on.

Säästöjä ja kannattavuuden lisäystä hakeva toimitusjohtaja tinkisi mielellään joistakin tiukimmilta tuntuvista säädöksistä. Esimerkiksi siitä, että joku toinen tarkastaa lentomekaanikon työkalupakin sisällön ennen ja jälkeen työtä. Kaikki työkalut, ruuvit ja prikat täsmällisesti laskien ja ylöskirjaten.

Tarkistuksilla on perinteensä. Unohtuneet kalut ovat aiheuttaneet onnettomuuksia ja niitä pyritään estämään.

Lentoturvallisuuteen liittyy siis hyvin runsaasti tarkkuutta ja alituista valppautta vaativaa määräysten noudattamista. Mielestäni on hyvä ja hienoa, että lentohenkilöstö ottaa kaikki pykälät tarkasti ja kurinalaisesti. Olivat säädökset ja pykälät millaisia tai kuinka typeriltä tuntuvia. Vaikkapa se "raamatun paksuinen" työehtosopimus.

Jos työmoraali alkaa heltyä yhdellä saralla, se heltyy helposti toisellakin. Tämän voisivat lentomatkustusta harrastavat toimittajatkin muistaa.

2 kommenttia:

  1. Pelottava skenaario: Olisi pakottanut työntekijät huoltamaan lentokoneet lentämään entistä joustavammin.

    No tilalle tulee pian uusi, entistä...

    VastaaPoista
  2. miten mainoksen penthousemies toteaakaan: "pojat, pojat, ei se vaihtamalla parane..."

    Löytyy varmaan henkilö, joka innovatiivisemmin kykenee pykäliä tulkitsemaan ja toteuttamaan. :)

    VastaaPoista