maanantai 9. marraskuuta 2009
Uuden musiikin lokakuu V
Eilen alkoi Oulussa Uuden musiikin lokakuu. Erinäisistä, minulle tuntemattomista syistä viidennet Pohjois-Suomen nykymusiikkijuhlat eivät olekaan nimensä mukaisena kuukautena. Pääasia, että järjestetään, ja on vanhempi väki tottunutkin osallistumaan lokakuun nimellä kulkeviin juhlallisuuksiin marraskuun alkupuolella.
Pari päivää sitten (7.11.) oli Lokakuun vallankumouksen vuosipäivä, sitä ei viime vuosina ole muistettu tai juhlittu. Historiallisen tapahtumaketjun toista päätä, Berliinin muurin murtumista sen sijaan on muistettu.
Nykymusiikkijuhlien toisessa konsertissa klassikkoja 1950-luvulta ja tämän vuoden suomalaista tuotantoa. Petri Sirviön ja Jukka Ruohomäen Karl Marxin Kommunistisen manifestin (1848) teksteihin sävelletystä Bourgeoise ja Proletarians (2009) teoksesta voi löytää myös loka/marraskuu problematiikkaan liittyvää.
Joka tapauksessa se kuitenkin muistuttaa, ettei esitetty historiallinen kehityskulku alkanut vallankumouksesta, ja ettei se päättynyt muurin murtumiseen. Marx kirjoitti voimallisesti latautuneita sanoja, joiden ympärille musiikillinen äänimaailma muodostuu kuin huomaamatta. Olipa sanojen poliittisesta viestistä mieltä tai toista.
Konsertti alkoi Karlheinz Stockhausenin Gesang der Jünglingella (1956). Nelikanavainen avausteos heti muistutti miksi mennä konserttisaliin kuuntelemaan nauhoituksia.
Yleisradion musiikkitoimittajat eivät turhaan toistele miten heidän kaksikanavaiset lähetyksensä ovat kalpeita aavistuksia alkuperäisistä. Ääni kiertelee salia ja ottaa sen kokonaan käyttöönsä.
Oli konsertissa nauhojen lisäksi oikeita soittajiakin. Jukka Pietilä harmonikallaan soitti Teemu Onteron Schwan (2009, kantaesitys, harmonikalle ja nauhalle). Tobias Effe tanssi Marko Suorsan Suon (2009, kantaesitys, nauha) soidessa Jouni Järvenpään koreografiaa.
Tanssi ei ollut päälleliimattua. Suorsa on Järvenpään kanssa tehnyt jo monta teosta, joissa liike ja äänet liittyvät toisiinsa. Niin ne liittyivät Suossakin. Teosta olisi voinut tiivistää, joihinkin osiin en päässyt mukaan. Lopun salin etuosaan järjestetty äkillinen, totaalinen pimeys oli tehokas efekti: silmät jatkoivat näkemistä vaikkei ollut nähtävää.
* Uuden musiikin lokakuu V
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti