tiistai 31. elokuuta 2010

Anton Kannemeyer Tintin stereotypioissa


Helsingin Tennispalatsissa on hiljan avautunut uutta Etelä-Afrikan taidetta esittelevä näyttely (17. tammikuuta 2011 saakka). Näytillä on kahdenkymmenen tekijän töitä, heistä tahdon kiinnittää huomion Anton Kannemeyeriin eli Joe Dogiin.

Kuvataiteen lisäksi Anton Kannemeyer (s. 1967) on sarjakuvataiteilija. Hänen yhteistyössä muiden kanssa tekemiä Bittercomix-albumeita on julkaistu 1990-luvun alusta. Litografioissa on paljon sarjakuvavaikutteita, osa on selkeitä sarjakuvasivuja.

Kannemeyer käyttää hyväkseen stereotypiota ja hyvin paljon Hergén Tintti Afrikassa -albumin kuvastoa ja hahmoja. Belgiassa Brysselissä viime vuonna olleessa näyttelyssä oli mukana Kongo-parodioita, lähes yksi yhteen tehtyjä albumin sivuja. Tintin sijalla töissä seikkailee Kannemeyerin alter ego (säikähtäjä kuvassa yllä).

Kannemeyer on syntynyt ja kasvanut Transvaalin kaltaisessa stereotyyppisessä työväenluokan lähiössä. Hän on ulkonäöltään (pitkä, hoikka ja kaljuuntunut valkoinen mies) kuin menneiden aikojen valkoinen lähetyssaarnaaja.

Olettaisin, että afrikaaneri Kannemeyer on joutunut käymään itsensä kanssa samanlaista kamppailua kuin Art Spielgelman kuvaa Mausissa käyneen isänsä suhteen. Miksi hänen täytyykin olla niin stereotyyppisen juutalainen!

Viime kesänä Kannemeyerilta ilmestyi albumi Pappa in Afrika (Jacana 2010). Teos sisältää Kannemeyerin piirustuksia, maalauksia ja litografioita, Tintti-parodiointia täydellistää kansi, joka on mukaelma Hergén Kongo-kannesta.

Kannemeyer kääntää vanhaa rasistista kuvastoa päälaelleen. Hän hätkäyttää syvälle juurtuneita käsityksiä ja rikkoo tabuja. Mutta töistä voi myös nähdä, että käsittelyn kohteena ovat stereotypiat, eivät ihmiset.



* Peekaboo - Uusi Etelä-Afrikka. Tennispalatsi 20.8.2010-16.1.2011
* Kannemeyer: Alphabet of Democracy (2008)
* Congo Parody and other large-scale works on paper (2009)
* Anton Kannemeyer michaelstevenson.comissa
* Joe Dog lambiek.netissä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti