keskiviikko 24. elokuuta 2011

Bergrothin Hyvä poika


Eilisen kulttuuriuutiset kertoivat, että Zaida Bergrothin Hyvä poika (Suomi 2011) on valittu Pohjoismaiden Neuvoston elokuvapalkinnon saajaehdokkaaksi. Sattumalta olen elokuvan juuri nähnyt, perjantaina se tuli Kulttuuritalo Valveella olevan elokuvateatteri Studion ohjelmistoon. Finnkinon ohjelmistossa elokuva taisi olla jo keväällä.

Nimihenkilö on kuuluisan näyttelijä-äidin vanhempi poika, jo 19-vuotias, mutta tiukasti äidin helmoissa kiinni. Poika puolustaa äitiään, on tehnyt sitä jo ilmeisen pitkään. Äidin ja pojan välille on syntynyt sanaton yhteistyö. Isää perheessä ei ole, eikä hän ole osallistunut lapsiensa elämään pitkään aikaan.

Lööppien mukaan on tapahtunut ensi-iltakatastrofi. Äiti poikineen pakenee kesämökille, mutta tarvitsee aikuista ryyppyseuraa. Juominkeja suomalaisissa elokuvissa on nähty yksi jos toinenkin, silti Bergroth saa irrationaalisella otteella jotakin uuttakin aiheesta näytettyä.

Herkkähipiäinen ja narsistinen äiti ei kestä poikkipuolista sanaa. Kun häntä epäillään vanhemman sukupolven näyttelijäksi, epäilijä poistetaan bileistä. Poistaja on poika, ja hän tekee sen tottuneen väkivaltaisesti ja uhmakkaasti. Muut eivät asiaan puutu.

Juhlista alkaa suhteenpoikanen, ainakin muutaman päivän mittainen. Uusi miesystäväkandidaattikaan ei osaa pelkkää ihailua osoittaa - hänetkin suljetaan ulos mökistä, konkreettisesti.

Ambivalentti, toisen kosketusta kaipaava äiti tyynnyttää itsensä ja ottaa miehen takaisin viereensä. Pojan raivo jatkuu ja kasvaa hengenvaarallisiin mittoihin. Vasta sitten äiti alkaa ymmärtää, ambulanssia ja poliiseja odotellessa.

Zaida Bergrothin elokuvaa ei varmaankaan ole tarkoitettu puheenvuoroksi viimeaikaisiin massasurmiin, mutta sellaisille selitystä hakevan mieli saattaa filmistä jotain löytää. Osatotuuksien näkemisen, pakonomaisen omiin näkemyksiin takertumisen.

Onnistunut ratkaisu ohjaajalta oli, ettei "hyvä poika" sanaparia kertaakaan elokuvassa ääneen sanottu. Useammassakin kohdassa katsoja sitä odotti, mutta ei sitä tarvinnut ääneen sanoa.


Hyvä poika esitettiin Studiolla eilen viimeisen kerran, teatteri on seuraavat päivät Oulun musiikkivideofestivaalien käytössä (24.-28.8.). Seuraavaksi esitetään maanantaina 29.8. Abbas Kiorostamin Iltapäivä Toscanassa. (ohjelma)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti