tiistai 23. lokakuuta 2012
Mainosten Elokuu
Henriikka Tavi ja Mikael Brygger
Elokuu
Poesia 2012
Yrityksiä on vaikea lähestyä. Tämä jäi päällimmäisenä mieleen luettuani Henriikka Tavin ja Mikael Bryggerin Elokuun (Poesia 2012). Tai tarkemmin sanottuna, yrityksiä on vaikea lähestyä jos asiasi on joku muu kuin ostaminen.
Vuoden alussa Henriikka Tavi aloitti 'runoudella ei elä' -kokeilun, jonka tarkoituksena on testata väitteen todenperäisyyttä. Tavin laskelmien mukaan runoilijan pitäisi julkaista kaksitoista kirjaa vuodessa päästäkseen keskimääräisillä myyntipalkkioilla kyöhyysrajan ylittäviin tuloihin (tämäkin laskelma oli hieman yläkanttiin). Jo etukäteen Tavi nimesi vuoden aikana tulevat kaksitoista kirjaa kuukausien mukaan. Kunkin kirjan piti olla korkeatasoinen runokokelma tai kirjan muotoa tutkiva teos. Juuri ilmestynyt Elokuu kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan.
Elokuu sisältää pelkästään mainoksia. Osaan Tavi on kirjoittanut mainostajan toiveiden mukaisen runon, osa on kokonaan mainostajan toimittamaa materiaalia. Teoksen ideaa ja rakennetta Tavin kanssa on ollut pohtimassa Mikael Brygger. Tarkoituksena on ollut saada kirjaan yhteiskunnan toiminnan ja elämän koko kirjo.
Alkuperäinen ajatus toteutuu lopputuloksessa vain osin. Mainostajiksi on innostunut pääasiassa kulttuuri- ja runouspiirien toimijoita: kustantajia, kultuurilehtiä ja -tapahtumia. Eniten mainostilaa on hankkinut ntamo. Onpa teoksessa ajankohtaisesti kolme kunnallisvaaliehdokkaan mainosta.
Teoksen lopussa on liitteenä muutamia litteroituja puheluita, jotka antavat väläyksen siitä millaista tätä teosta on ollut tehdä. Jälkisanoissa Tavi on positiivisempi, moni yritys oli kiinnostunut ja halukas osallistumaan, mutta aikataulu oli liian nopea tai budjetti ei sallinut. Tai Tavin tavoittama ihminen oli aidosti kiinnostunut, mutta johtoporras ei ollut lämmennyt tällaiselle julkisuudessa ololle.
Mielenkiintoinen selitys on aikataulun nopeus. Joka tuutistahan meille kerrotaan miten markkinat ovat nopeita ja ketteriä järjestämään meille minkä tahansa palvelun tai asian. Huomattavasti paljon parempi kuin julkinen valta, valtio tai kunnat. Tavi ja Brygger arvioivat, että alkuperäisen idean toteuttaminen olisi ehkä onnistunut jos aikaa olisi ollut vähintään puoli vuotta kuukauden sijaan.
Ilmeisesti Tavi ei ole kysynytkään julkisorganisaatioilta olisivatko ne kiinnostuneita mainostamaan runokirjassa. Tällainen vertailu olisi ollut mielenkiintoinen.
Mainittakoon vielä ainoa suuryritys, joka ilmoittaa kirjassa. Se on SOK, joka on tilannut Tavilta runonkin.
* Henriikka Tavi ja Mikael Brygger: Elokuu. Poesia 2012.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti