keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Oulun ensimmäinen Rolls-Royce



Tänään 1863 syntyi Henry Royce, joka loi automaailman ikoniksi muodostuneen Rolls-Roycen. Ensimmäiset autot valmistuivat 1904. Myöhemmin samana vuonna hän tapasi Charles Rollsin, joka kanssa hän yhdessä suunnitteli uuden mallin, joka esiteltiin Pariisissa marraskuussa. Rolls kuoli lento-onnettomuudessa 1910, pääinsinööri Royce jäi vastuuseen automallin kehityksestä.

Jo varhain Rolls-Roycesta tuli tunnetuksi luotettavuudestaan. Aivan varhaiskauden autoissa ei ollut lainkaan kansan malleja. Rolls-Royce pikku hiljaa alkoi erottautua parhaimman parhaimmiston valinnaksi.

Rolls-Royce pantiin merkille Suomessakin. Autokauppias Sergei Nikolajeff Jr tuli jossakin puolihuolimattomasti todenneeksi, että yhden Rolls-Roycen myyntitulolla eläisi vuoden. Ajatus oli monista kiihottava. Varsinkin 1920-luvun mittaan autojen maahantuojiksi ja myyjiksi oli pyrkyä. Rolls-Roycen tai minkä tahansa muun auton ostajat taisivat vuosikymmenellä olla kyllä vähissä.

Ensimmäinen Rolls-Royce Ouluun hankittiin kesällä 1921. Eversti (ja Uleå Oy:n johtaja) Reinhold Weckman (1865-1949) ilmoitti elokuun loppupuolella Oulun poliisilaitokselle hankkineensa auton, merkiltään Rolls-Royce, tehtaannumero 183. Poliisivirkamiehet kirjasivat ylös autosta tarkkoja tietoja, muun muassa renkaiden koon (sekä edessä että takana 935x350 mm) ja sylinterien määrän (kuusi), mutta mallia ei mainittu. Silver Ghost auto lienee kuitenkin ollut. Rolls-Roycea kuljetti Michael Klimoff (s. 1890). Hänet oli palkattu tehtävään Helsingistä.

Weckmanin autovalintaan on saattanut vaikuttaa se, että Mannerheimilla oli ollut käytössään samanlainen vuodesta 1918 lähtien. Mannerheimin Rolls-Royce oli nähty Oulussakin heinäkuussa 1920.


(kuvassa Rolls-Royce Silver Ghost vm. 1920, wikipedia)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti