perjantai 12. huhtikuuta 2013
Julistus luokkatovereille
Yle Teema esitti eilen Sakari Rimmisen Pilvilinnan (Suomi 1970). Elokuvaa tv-ohjelmistoon sijoitettaessa ei varmaankaan osattu arvata, miten ajankohtaiseksi sen esittäminen sattuisikaan. Pilvilinnassa ollaan 1960-luvun lopun koulumaailmassa, jossa koululaiset päätyvät lakkoilemaan opettajan mielivallan ja oppilaan erottamisen vuoksi. Elokuva muistuttaa miksi aikoinaan on säädetty sellaisia lakeja kuin voimassa on.
Pilvilinnan juonenkäänteiden ymmärtäminen vaatii punaviherlasien läpi katsomista. Siis sellaisten, joita Heimo Vesa käytti Fingerporissa. 1960- ja 1970-lukujen taitteessa niin muodikas vieraantuminen tuotiin esille monin tavoin, jotka ilman teorian tuntemista jäisivät irrallisiksi toisiaan seuraaviksi tapahtumiksi.
Näyttelijävalinnoissa silmiin pisti vakaumuksellisen porvarin Kauko Helovirran valitseminen naispääosassa olleen Meri Oraviston isäksi. Oivaltava valinta! Elokuva jäi miespääosassa olleen Erik Uddströmin ainoaksi.
1970-luvun alku ei ollut suomalaisen elokuvan kulta-aikaa. Suuret yhtiöt olivat tuhoutuneet 1960-luvulla, ja uusi sukupolvi joutui aloittamaan elokuvanteon perin kehnoin puittein. Pilvilinna muistetaan uusia tuulia tuoneista musiikkivalinnoistaan ja siitä, että sen kuvasi Pirjo Honkasalo. Pilvilinna on ensimmäinen suomalainen pitkä näytelmäelokuva, jonka on kuvannut nainen. Tekijäkaarti oli muutoinkin suurelta osin juuri Taideteollisen oppilaitoksen Kamerataiteen osastolta valmistunutta.
Elokuva oli tuotantoyhtiö FJ-Filmin kolmas ja viimeinen. Se sai valtiolta huomattavan laatutuen, mutta sekään ei pelastanut yhtiötä. Muutamia vuosia myöhemmin suomalainen elokuva oli alimmassa aallonpohjassaan.
* Pilvilinna. Yle Teema.
* Pilvilinna. Elonet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti