tiistai 2. heinäkuuta 2013

12, kaunokainen


François Schuiten
12 kaunoikainen
suom. Kirsi Kinnunen
Arktinen banaani
2012
88 s.


Suomessa François Schuiten muistetaan lähinnä Benoît Peetersin kanssa yhdessä tekemästä Kuumetta Urbicandessa -albumista (Like 1991). Taidokkaasti piirretty tulevaisuuden fantasia oli pidetty ja ylistetty, mutta ei löytänyt Suomesta tarpeeksi ostavaa yleisöä. Teosta saa edelleen (netti)kirjakauppakanevien kautta.

Schuitenin viime vuonna julkaistu 12 kaunokainen on ylistyslaulu Belgian rautateitä vuosina 1939-1962 palveleille Atlantic 12-sarjan höyryvetureille. Raoul Notessen André Huetin kanssa suunnittelemia futuristisen virtaviivaisia vetureita tehtiin kaikkiaan kuusi, yksi niistä (sarjanumero 12.004) säästyi rautatieläisten piilottamana romutukselta ja kunnostettiin 1985 Belgian rautateiden 150-juhlia varten. Veturia käytetään juhlatilaisuuksissa edelleen.

Schuitenin tarinassa 12.004:n kuljettaja oli Léon Van Bei. Tarina on fantasia ajasta, jolloin rautatiet korvataan köysiradoilla. Vesivoimalaitosten vuoksi veden pinta nousee kaikkialla, kokonaisia kaupunkeja autioituu, liikenne siirtyy ilmaan. Rautatieläisten työyhteisö tuhoutuu, väkeä irtisanotaan, vain osa pääsee hoitamaan köysiratoja.

Van Bei on keuhkonsa työssään menettänyt vähän yli 50-vuotias veturinkuljettaja. Eläke oli lähellä, eikä hän ollut kiinnostunut uudesta. Hän päätti varastaa työkumppaninsa, estää sen romutuksen. Teosta joutui vankilaan. Tuomion jälkeen hän etsi muuttuneesta maailmasta, veturien hautausmaalta vanhan tutun kaunokaisensa.



Tarinaa voi lukea allegoriana jälkiteollisen yhteiskunnan teollisuudesta ja infrastruktuureista. Vaikka köysirataverkko on aivan uusi, sitäkin saneerataan kovalla kädellä heikon kannattavuuden vuoksi. 12.004:n kaltaisille kuljetusvälineille ei tällaisessä maailmassa ole tilaa.

Aivan täysin ei ammattiylpeyteen, täsmällisyyteen ja omistautumiseen perustuva maailma ole kadonnut, Van Bei saa seuraajan.


Mika Lietzén kirjoitti albumista tuoreeltaan arvion Kvaakkiin: Veturi ja sen kuljettaja. Eilen itse Kvaakkiin kirjoitin Marko Turusen elämästä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti