keskiviikko 2. huhtikuuta 2014
Aprillipila Milttonin tapaan
Eilen selvisi mistä asioista ei sovi tehdä aprillipiloja. Pörssitoiminta on sellainen tärkeä yhteiskunnallinen ala, josta ei sovi vitsailla. Ei edes aprillipäivänä. Rakennusfirman kuravesitiedote olisi saattanut johtaa sijoittajia tekemään vääriä päätöksiä. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että valtio valvoo ja pitää huolta ettei sijoittajia vedetä nenästä.
Rakennusyhtiö ei kaikeksi onneksi ollut keksinyt aprillipilaa itse. Sen palkkaama viestintätoimisto Miltton oli pilan takana. Milttonin viestinnän ammattilaiset olivat kuitenkin unohtaneet mistä aprillipiloissa on kyse. Kun joku menee lankaan tai edes epäilee vitsin olevan totta, niin silloin pitää sanoa: "aprillia! Syö silliä ja juo kuravettä päälle!"
Miltton oli ohjeistanut yhtiön vakuuttamaan toimittajille, että kyseessä on tosi.
Viestintäyhtiö Miltton on tullut kuuluisaksi siitä, että se on palkannut suuren määrän nykyisen Kataisen hallituksen ministereiden erityisavustajia ja poliittisia valtiosihteereitä. Pari vuotta sitten syntyi jopa pienimuotoinen mediakohu, kun yhtiö palkkasi pääministerin ykkösavustajana pidetyn Jussi Kekkosen. Myöhemmin esimerkiksi A-Studio on ihmetellyt hallituksen avustajien virtaa firmaan.
Nyttemmin Miltton on paistetellut julkisuudessa Guggenheimin Helsingin museon viestintätoimistona. Milttonia on moitittu demokraattisten kanavien ohittamisesta. Ennen G-museon uutta tulemista sen työntekijät kiersivät kertomassa uusista suunnitelmista keskeisille poliittisille päättäjille. Yleensä poliitista päätöstä tarvitseva asia esitellään kaikille samaan aikaan.
Onneksi Finanssivalvonta on ottanut asian vakavasti ja harkitsee seuraamuksia. Vapaa markkinatalous ei voi toimia, jos kaikille talouden toimijoille tärkeitä tietoja vääristellään ja jaetaan vastaanottajien yhteiskunnallisen aseman perusteella. Valtion pidettävä huolta vapaan markkinatalouden toimivuudesta. Sitä Adam Smithkin edellytti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti