torstai 10. huhtikuuta 2014

Kauppias hoitaa homman


Olette varmaan huomanneet televisiosta mainokset, joissa kauppias lupaa hoitaa homman? Jo useamman vuoden ajan Keskon kauppaketjujen mainonnassa on korostettu myymälöiden taustalla olevan etunimellä kutsuttavia rautakauppiaita, saman sukunimen jakavia kauppiasperheitä ja nyttemmin tämä kauppiashahmo, joka puhelimessa lupaa hoitaa homman vaikka anoppi sukulaisineen olisi tulossa kylään.

Tällainen kauppiasyrittäjän korostaminen saa epäilemään kuinka itsenäisesti omien yritystensä johtajat saavatkaan kauppansa asioista päättää. En tiedä. Kauppakeskuksissa ainakin yrittäjät ovat kiinteistöyhtiön kanssa tekemänsä vuokrasopimuksen vankeja. Kaupat on pidettävä auki silloin kun vuokraisäntä haluaa.

K-ketjut ovat imaisseet sisäänsä koko joukon paikallisesti tunnettuja kauppiassukuja. Harvemmin niiden nimiä näkee katukuvassa paikallista väriä tuomassa. Esimerkiksi Kuopion Kansalliskauppa on katukuvasta muistopatsasta lukuunottamatta kadonnut. Oulussa tavaratalo L. Kela on näkyvillä vain naapuritontille siirretyn Aaro Hellaakosken muistomerkin lahjoittajana.

Muhoksella viikonloppuna käydessä naistenvaateliike Miidasta tuli mieleen, että yksi paikkakunnan merkkimiehistä on Kalle Anttila, Laitasaaressa 1887 syntynyt painin olympiavoittaja ja postimyynnistään ja tavarataloketjustaan tunnettu räätäli. Muhokselle Anttila ei kauppojaan perustanut, ja häneen liitetyn postimyynnin teki tunnetuksi poika Kaarlo Anttila. Vuoden 1975 alussa kuollut isä sai 1970-luvulla nähdä poikansa tv-mainoksissa Kalle Anttilana, pojan lempinimi sama kuin isän.

Suomen vähittäiskaupassa oli pitkään neljä suurta ja sitten näitä anttiloita. Suuret laajenivat ostamalla pienempiään: vuonna 1976 Tuko osti Anttilat. Kesko osti Tukon vuonna 1996, mutta kilpailuviranomaisten pakottamana osa ostoksesta piti myydä kilpailijalle. Anttilat jäivät Keskolle. 1990-luvun lopulla Anttila-tavarataloja oli yli kolmekymmentä. Niiden määrä on vähentynyt, ja on laskemassa edelleen. Anttilan
nimi ei enää ole tarpeeksi vetovoimainen myynninedistäjä.

Taloudellisen toiminnan yhtenä ehtona on kasvu. Myyntiä voidaan tehostaa yhdenmukaistamalla toimintatapoja. Näissä prosesseissa ihmiset tulevat osaksi myyntikoneistoa ja heidän persoonansa katoavat näkyvistä olivatpa he palkkatyöläisiä tai yritysjohtajia. Markkinointiin nostalgissävytteiset kauppiaspersoonallisuudet edelleen kelpaavat, joskin mainosten katsojana tulee mieleen ovatko ne enemmän suunnatut kauppiasyrittäjille kuin kuluttajille.


* Kalle Anttila. Kirjastovirma.net


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti