torstai 17. maaliskuuta 2016
Hyperloop ja esikuvat
Yle Uutiset kertoivat eilen, että amerikkalaisen Hyperloop-yhtiön edustajat ovat käyneet tekemässä tunnusteluja Suomessa olisiko heidän huippunopealle magneettijunalleen kysyntää Pohjoismaissa. Edustajat ovat pohtineet Helsingin ja Tukholman välistä junatunnelia, jossa matka kaupunkien välillä taittuisi puolessa tunnissa.
Hyperloop etsii sopivaa kohdetta ensimmäiselle radalleen. Netin perusteella yhtiössä on ollut esillä ainakin Los Angeles - San Francisco ja Montreal - Toronto -linjat. Yli 1200 km/h kulkeva junaa yhtiön nokkamies Elon Tusk on tarjonnut myös Marsin liikenneinfrastruktuuriratkaisuksi. Siellä Hyperloop-junat kulkisivat pienemmän ilmanvastuksen ansiosta vieläkin nopeammin.
Hyperloopin kehittelemä tunnelijuna tuo monet skifissä käytetyt liikkumisratkaisut. Ensimmäisenä tulee mieleen Roger Leloupin Yoko Tsuno, jossa vinealaiset ovat maankuoreen ja ympäri maailmankaikkeutta tehneet omia huippunopeita liikenneverkostoja.
1900-luvun tieteistarinoiden kehittelijöille oli esikuvia oikeasta maailmasta. 1800-luvulla kehitettiin useita pneumaattisiin tunneleihin perustuvia liikennevälineitä. Pisimmälle kehittelyissä pääsi Alfred Beach, joka rakennutti New Yorkiin Broadwayn alle vajaan sadan metrin mittaisen koeradan 1870.
Vuoden 1873 pörssiromahdus ja sitä seurannut pitkä talouden stagnaatio veivät sijoittajilta tulevaisuuden uskon ja laajempi alipaineeseen perustuva metroverkosto jäi toteutumatta. Ainoa pätkäkin suljettiin. Tekniikka jäi elämään putkipostijärjestelmissä.
Ylen uutisen mukaan Hyperloopin edustaja kertoi, että kaikki ovat olleet innostuneita heidän visioistaan. Toivottavasti tämä heijastuu konkreettisiin päätöksiin asti. Viimeisten vuosisatojen aikana uudet teknologiat ovat olleet helpoiten laajoja kansalaispiirejä yhdistäviä ja tulevaisuuden uskoa luovia keinoja. Tulevaisuuden uskoa nyt todella kaivattaisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti