sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

Savonlinnan Otello



Tämänvuotisten Savonlinnan oopperajuhlien ensimmäisenä esityksenä oli Giuseppe Verdin (1813-1901) toiseksi viimeinen ooppera Otello. Ylen pääuutisissa perjantai-iltana todettiin, että Savonlinnan ohjelmisto on konservatiivinen. Pääasiassa lipputulojen varassa toimivan festivaalin on suunniteltava ohjelmistonsa niin, että yleisöä varmasti saadaan paikalle.

Verdin Otello on varma nakki. Ranskalaisten kanssa yhteistyössä tehdyn esityksen Suomen ensi-ilta ei silti ollut myyty loppuun. Savonlinnan vanhaan kaupunkiin kantautuneet pari tuntia ennen esitystä alkaneet kuulutukset muistuttivat lippukassan olevan auki.

William Shakespearen näytelmään perustuva ooppera on osa italialaisten pyrkimyksiä uudistaa oopperaa taidemuotona. Libreton kirjoittanut Arrigo Boito yritti ensin itse säveltäjänä, mutta kun menestystä ei tullut niin hän aloitti yhteistyön jo vanhan ja kuuluisan Verdin kanssa. Libretistin ja säveltäjän välinen kirjeenvaihto on säilynyt ja kertoo miten Boito sai ujutettua omia ideoitaan mestarin työhön. Verdi ja Boito tiivistivät Shakespearen monipolvista kerrontaa sen ytimeen. Sivujuonet on karsittu kokonaan. Verdin Otello on oopperaksi harvinaisen suoraviivainen teos.

Savonlinnan esityksen ranskalaisyhteistyö näkyi lähinnä lavastuksessa, valaistuksessa ja puvustuksessa. Lavastusta oli elävöitetty videopätkin, jotka kuvastivat Otellon ja Desdemonan tunnetiloja. Otello oli syntyperältään mauri, siksi Otellon esittäjä Kristian Benedikt oli saanut naamaväriä. Tämä tehostus tuntui hieman hämmentävältä. Toki alkuperäisissä teoksissa on rasistinen sävy, mutta siitä muistuttaminen ei olisi ollut tarpeen. Sotaretkeltä palaavan käskynhaltijan voisi uskoa epäilevän vaimonsa uskollisuutta muistakin syistä.

Jagon juonittelut ja kierous tulivat korostetusti esille tekstityslaitteen avulla. Useamman kerran Jago toimitti omiaan samaan aikaan kun lavalla oli muitakin äänessä. Italiaksi lauletun oopperan tekstitetyiksi kohdiksi oli noissa kohdissa valittu juuri Jagon ja hänen puhekumppaninsa keskustelut.

Esityksen lopuksi suurimmat aplodit sai kapellimestari Xian Zhang. Otellossa orkesterin soittama musiikki on keskeisessä asemassa ja varsinaiset aariat puuttuvat, joten oivasti soittanut orkesteri sai ansionsa mukaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti