Vuoden 1987 Pohjoiset teatteripäivät ovat jääneet Suomen historiaan. Päivillä oli kaikkien tuntema Jumalan teatterin esitys, jota pohtimaan Merikoskikerho oli kutsunut Jussi Parviaisen. Hänen ensimmäisen vuosikurssin oppilaansa Esa Kirkkopelto, Jari Halonen, Jorma Tommila ja Jari Hietanen muodostivat Jumalan teatterin, jonka toinen esitys oli Oulussa teatteripäivillä.
Merikoskikerhon tilaisuuteen oli tullut useita esityksessä olleita. Paikalla oli myös asiaa tutkineita poliiseja. Parviaisen puheita johdatteli silloinen Kalevan kulttuuritoimittaja Kaisu Mikkola, joka myös oli ollut esityksessä.
Parviainen tai teatterikorkean silloinen ohjaajantyön professori Jouko Turkka eivät olleet Oulussa esitystä katsomassa. Jälkipuinnissa hekin joutuivat epäillyiksi yllytyksestä ja saivat suuren annoksen mediajulkisuudesta.
Kolmekymmentä vuotta myöhemmin Jumalan teatteri rinnastui Parviaisen mielessä terroritekoon. Hän olisi vuonna 2002 ilman taksin myöhästymistä joutunut osaksi Moskovan teatterikaappaukseen. Teatterin ulkopuolella poliisien hyökätessä sisään Parviaiselle oli tullut mieleen Jumalan teatteri.
Jumalan teatterin esityksessä käytetyt armeijan räjähteet olisivat voineet tehdä suurta vahinkoa. Tästä puhuivat Parviainen ja Oulun poliisin silloinen rikososaston johtaja, myöhempi kansanedustaja Kari Myllyniemi. Jälkimmäinen painotti, että Oulun raastuvanoikeus oli laskenut sakot oikein, vaikka Halonen on julkisuudessa toisin väittänyt. Henkilöön kohdistuvissa rikoksissa sakkoja ei yhdistetä.
Parviainen puhui aiheesta sitä paljon pohtineen äänenpainoin. Eniten Parviaista harmitti, että jälkiseurauksena Teatterikorkeakoulu muuttui. Oma nuosujohteinen teatteriurakin katkesi tapahtumiin.
Jumalanteatterilaisten motiiviksi Parviainen arveli oman koulun ja Turkan puolustamisen. Turkan "horkkametodi" (esim. myöhemmästä Turkan Seitsemästä veljeksestä tuttu) oli saanut julkisuudessa tuomion ja nuoret vasta-aloittaneet opiskelijat reagoivat siihen. Parviainen oli yrittänyt kysyä Turkalta, mikä oikein oli tuon metodin ajatuksena, mutta vastausta hän ei ollut saanut.
Parviainen vyörytti tapahtunutta Turkan syyksi. Turkka oli lopettamassa teatterikorkeassa ja ei ajatellut koulun ja sen opiskelijoiden tulevaisuutta. Jumalanteatterilaisista kyytiä sai "kansakoulupohjalta toimiva" Halonen.
Kaikkiaan koko homma oli Parviaisen mielestä valtataistelua, narsismia ja julkisuuden kipeyttä. Tämä kävi Turkankin kohtaloksi. Oppilas murhasi mestarinsa Turun kaupunginteatterin Konkurssisirkuksessa.
Reilun minuutin mittaisen esityksen Parviainen totesi sisällöltään tyhjäksi.
Juha Calamnius oli tuonut tilaisuuteen kirjoittamiaan lehtijuttuja. |
* Eeli Aallon valokuvia Jumalan teatterin Oulun esityksestä.
Parviainen kun piti blogia, niin lähetin hänelle kommentin jotenkin että: "Ihan kivaa, mutta saisi olla vähän rankempaa, tuntuu pliisulta." - En tiedä, mistä johtui, mutta poisti koko bloggauksensa.
VastaaPoistaParviaisen blogi olikin nynnyblogi.
VastaaPoistaNo vaihteleva ainakin Parviaisen blogi oli. En hirveän tarkkaan seurannut, mutta monenlaista oli.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista