keskiviikko 1. maaliskuuta 2017

Lainaamassa, osa 5


Vielä kuun viimeisenä päivänä kävin kirjoja Tuiran sivukirjastosta. Sitten viime käynnin kirjaston aukioloajat ovat kasvaneet huomattavasti. Aamuisin ja iltaisin kirjastoon pääsee nyt omatoimisesti kirjastokortin magneettinauhalla. Silti kävin aikaan, jolloin henkilökunta oli normaalisti paikalla. Tutumpaa niin.

Anna-Mikaela Kailan Moduli 225 (Aalto ARTS Books 2016) yhtä 1970-luvun taitteen mallitaloa. Kristian Gullichsenin ja Juhani Pallasmaan suunnittelema kevytrakenteinen talo ihastutti jo pienenä, tämän talon pystyi rakentamaan kuin legopalikoista! Kirjassa käydään läpi taustaa, toteutettuja rakennuksia ja lopuksi puretaan ja kootaan uudelleen yksi huonoon kuntoon joutunut talo. Tasakattoisuus oli näiden talojen surma. Kun rännit tukkeutuivat ja lumi painoi kattoa, niin kosteus pääsi vääriin paikkoihin. Silti Moduli on kirjan alaotsikon mukaisesti modernin arkkitehtuurin helmi.  


Joonas Ahola on suomentanut ja toimittanut tutkimusmatkailija M. A. Castrénin Luentoja suomalaisesta mytologiasta (SKS 2016). Erityisesti luennoissa keskitytään pakanallisiin jumaliin.


Kuvataideakatemian julkaisema Friedrich Schlegelin (1772-1829) Lucinde (2015) vie nykyaikaisen humanismin juurille. Väliotsikon 'Taitamattoman tunnustuksia' taidan varastaa omaan käyttöön.


Michael Cunninghamin Villijoutsenet (Gummerus 2016) taisi saada viime vuonna laajempaakin julkisuutta, mikä on harvinaista novellikokoelmalle. Cunninghamin lähtöajatus on kutkuttava. Mitä tapahtui sitten, kun sadun lopuksi kerrottiin "heidän elävän onnellisena elämänsä loppuun?"


Rauni Kemppaisen Ouroboros (valmiixi 2016) kiehtoi nimellään. Itseään syövä käärme on myös rajatiedon tunne-energioihin tukeutuminen. Rakkaus on väkevä voima, eikä se mielestäni tarvitse astraalisia perusteluja tai selityksiä.

Kirjastoissa on joskus keskusteltu pitäisikö niiden hankkia enkelihoitoja yms. käsitteleviä teoksia. Tässä suhteessa kirjastojen tulisi luottaa lainaajiinsa. Valistunut lukija kyllä ymmärtää ja tutustumalla ajatteluun ehkä ymmärtää toista paremmin.


* Edellinen osa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti