keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Hommage à R. Mutt


Sata vuotta sitten chigacolainen taiteilija Richard Mutt jätti asiamiehen välityksellä Suihkulähteen ja kuuden dollarin osallistumismaksun Riippumattomien taiteilijoiden yhdistyksen (Société des artistes indépendants) näyttelyyn New Yorkissa. Työtä, rautakaupasta ostettua pisoaaria, ei hyväksytty näyttelyyn vaikka yhdistyksen ajatuksena oli ottaa näyttelyihinsä kaikki tarjotut työt.

Kyseessä oli maailmansotaa Yhdysvaltoihin paenneen Marcel Duchampin kuuluisa työ, joka sittemmin jo valittu 1900-luvun merkittävimmäksi taideteokseksi. Helsingissä Laterna Magicassa seurataan työn myöhempiä vaiheitä Hommage à R. Mutt 1917-2017 -näyttelyssä.

Suihkulähteen alkuperäinen kappale katosi, syystä on erilaisia kertomuksia. Siitä otettu valokuva ja selostus hylkäämisestä julkaistiin The Blind Man -taidelehdessä.

Jorma Hinkka selvitellyt teoksen myöhempiä vaiheita näyttelyssä ja sen oheislukemistoksi tehdyssä pienessä kirjassa Marcel Duchampin kolme pisoaaria ja 12 kopiota. Ensimmäinen replika Suihkulähteestä luotiin 1950 ja toinen 1963.

Hinkka luo kuvan ruotsalaisesta hienostorouvasta Eva af Burénista, joka valmisteli toisen replikan näyttelyä varten. Ruotsalainen taidekriitikko Ulf Linde oli 1961 aloittanut Duchampin readymade-teosten jäljennösten tekemisen. Prosessin aikana hän ystävystyi Duchampin kanssa ja sai luvan Suihkulähteen uuden kopion tekemiseen.

Aikoinaan yleisten pisoaarien löytäminen vuosikymmeniä myöhemmin oli vaikeaa. Linde löysi lähes vastaavan erään tukholmalaisen ravintolan vessasta. Ravintoloitsija lupasi luopua siitä uutta pisoaaria vastaan. Kulut, 300 kruunua, maksoi Eva Burén.

Pitkään ravintolassa varsinaisessa käytössä ollut pisoaari ei ollut ymmärrettävistä syistä sellaisenaan sopiva taidegalleriaan vietäväksi. Tyylikäs, Chaneliin pukeutuva Burén ei hätkähtänyt hajua, vaan soodan ja hinkkauksen avulla sai pisoaarin näyttelykelpoiseksi.

Hinkan kuvailu sai etsimään netistä minkä näköinen rouva af Burén oli. Modernism before moderna museet -teoksesta oli ylle kopioitu kuva hänestä.

Alkuperäinen, replikat ja kopiot eivät ole samanlaisia. Näyttely ja kirja perustuvat tuovat sen esille.


Hommage à R. Mutt 1917-2017


2 kommenttia:

  1. http://www.bbc.com/culture/story/20170410-the-urinal-that-changed-how-we-think

    VastaaPoista
  2. Hyvä juttu merkityksestä. Hinkka korostetusti keskittyy konkretiaan.

    VastaaPoista