torstai 7. joulukuuta 2017
Barbie, ikoni
Keväällä Kansallismuseoon on tulossa kansainvälinen Barbie - The Icon -näyttely. Sen on toteuttanut barbeja valmistava yhtiö Mattel, joten näyttely tuntuu paremmin johonkin messu- tai näyttelyhalliin sopivalta kuin museoon. Jo Kansallismuseon tiedotteeseen valitut kuvat kiertävät monet nukkeen liitetyt nuorten tyttöjen vääristyneet ruumiinkuvakäsitykset. Kapea uuma on hävitetty vaatetuksella.
Viimeisen vuosikymmenen aikana Suomeen on tarjottu ja tuotu useampia kansainvälisten suuryritysten tuotemerkkien mainosnäyttelyitä. Kriitikko Otso Kantokorpi on pitänyt niistä aiheellista meteliä, Barbie-esittelystäkin hän on kirjoittanut Helsingin Sanomien mielipidepalstalle. Museot eivät saisi toimia markkinoinnin välineinä.
Kansallisesti tärkeimpienkin museoiden rahoitusta on pienennetty. Rahavaikeuksissa painivien kansakunnan muistien on turhan helppo antautua tällaisille houkutuksille. Barbit taatusti vetävät myös väkeä museoon.
Silti ei pitäisi unohtaa perustehtävää.
Vuonna 2009 Helsingissä oli laaja Disney-näyttely, joka esitteli klassisia animaatioita ja taideteoksia, jotka antoivat vaikutteita Walt Disneylle. Disney-näyttely kiersi laajasti Eurooppaa, mutta Helsinkiin tuotaessa siitä jätettiin oleellinen kolmas osa kokonaan pois. Ne taideteokset, jotka olivat saaneet innoituksensa Disneyn piirretyistä.
Jotenkin tuo poisjättö on ollut kohtalokas myöhemmälle näyttelytoiminnalle Helsingissä. Jos Walt Disney on saanut vaikutteita eri teoksista, niin olennaista olisi näyttää miten vaikutteet ja aiheet ovat jatkaneet elämää hänen jälkeensä. Tämä on tietysti suurta hallaa rahallisesti suuriksi arvostetuille tuotemerkeille sekä taloudellisesti että oikeuksien hallinnan kannalta.
Mattelin barbit vaatisivat Kansallismuseossa rinnalleen suomalaisten lasten tuunaamia barbeja ja kotimaisten barbie-keräilijöiden tuottamaa panosta. Suomalaisilla keräilijöillä luultavimmin on hyvinkin erilaisia arvostuksia kuin nukkien valmistuttajalla. Joku yksittäinen kansallispuku ei riitä tuomaan näyttelyn aihetta 'suomalaiseksi'.
Jään jännityksellä odottamaan onko barbie puettu myös saamenpukuun.
* Barbie - The Icon. Kansallismuseo.
Tänään Helsingin Sanomissa oli Kansallismuseon vastine Kantokorvelle, joka on levittänyt väärää tietoa, fake news. Kantokorven sivuilta tulee esiin kummastus; kaikkein eniten barbin tulosta Suomeen ovat mielensä pahoittaneet rumat keski-iän ylittäneet miehet! Ehkä he ovat täysin väärää kohdeyleisöä tälle näyttelylle?
VastaaPoistaJuuri huomasin vastineen: Mattel ei ole tuottanut Barbie-näyttelyä.
VastaaPoistaVastineessa sanotaan, että Mattel on vain yksi viidestä näyttelyn esineistön lainaajasta. Kansallismuseon omassa tiedotteessa sanottiin, että "Näyttelyn kuratoi Massimiliano Capella ja tuottaa 24 Ore Cultura yhteistyössä Mattelin ja Kansallismuseon kanssa". Tuosta jää kyllä kuva, että Mattel on ollut mukana tuottamassa näyttelyä.
Vielä Kantokorven blogi.
VastaaPoistaOlisi mielenkiintoista nähdä, miten näyttely on toteutettu. Barbiehan on saanut paljon kaikenlaista kritiikkiä osakseen, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei näyttely juurikaan nostaisi negatiivisia ääniä kuuluville. Tämä olisi kuitenkin mielestäni ihan perusteltua, jotta Barbiesta saisi ilmiönä kokonaisvaltaisemman kuvan. Monet kokevat Barbie-nuken ihannoivan tietynlaista vahvasti sukupuolittunutta, stereotyyppistä naiskuvaa. Mieleen nousevat esimerkiksi nuken luonnottomat mittasuhteet ja vuoden 1992 Teen Talk Barbie -kohu. Tuolloinhan nukke sanoi mm. "Math class is tough", matikan tunnit ovat vaikeita ja "Want to go shopping?" haluatko shoppailemaan. Matematiikka on tytöille haastavaa, shoppailu taas mukavaa puuhaa, nukke tuntui monen mielestä viestivän. "Matemaattis-luonnontieteelliset alathan ovat edelleen kovin miesvaltaisia, täytyykö moista tilannetta vielä nukella tukea?" Toisaalta tuo samainen Barbie-nukke sanoi myös "I'm studying to be a doctor", opiskelen lääkäriksi, mitä voisi kyllä pitää sitten huomattavasti positiivisempana viestinä. Kohuhan Teen Talk Barbiesta joka tapauksessa syntyi.
VastaaPoistaKatselin miten näyttelystä on aikaisemmin kirjoitettu. Muotilehdet ovat olleet innokkaimpia asiallisten artikkeleiden kirjoittamisessa, ja se kertoo näyttelyn todellisesta substanssista. Oleellista ei ole Barbien kulttuurihistoria, vaan suurten vaatesuunnittelijanimien (Karl Lagerfeld jne) nukeille tekemät vaatteet.
VastaaPoistaKansallismuseota paremmin Barbie-näyttely olisi siis sopinut Designmuseoon, jolloin muotisuunnittelun substanssi olisi oikeassa ympäristössä.
Youtubessa on muutaman minuutin kierros, jossa sisältö valottuu. Ei näyttely näytä negatiivisia ääniä huomioivan.
Ja saataneen inkkaripäähineestä ainakin joku kohu :)
Nyt on näyttely avattu ja "Keräilyharvinaisuuksiin painottuva näyttely ei kuitenkaan kerro Barbien todellisesta roolista osana lastenkulttuuria" kertoo Helsingin Sanomat.
VastaaPoistaEli Designmuseo olisi ollut oikeampi paikka.