perjantai 1. helmikuuta 2008
Ennen varis kun vaivan nähnyt
Kyllä vanha kansa tietää. Enossa sanoa paukautettiin otsikon mukaisesti, Joutsenossa taas tiedettiin, että "ennehä varis enneko vaiva näkijä". Vuonna 1932 Juvalla kansanperinteen kerääjälle todettiin "ennen varis, enneku vaeva nähnyt". Sama todettiin Kiuruvedellä toiselle kerääjälle samana vuonna. Kurkijoella sanottiin "ennehä varis ko vaivan näkköö", Laukaalla taas "enne varis ku vaiva nähny" ja Nivalassa myös samansuuntaisesti "ennen vares ku vaivannäkijä".
Maailmalla taruissa ja myyteissä varis ja korppi tarkoittavat usein samaa lintua. Peruskertomuksen mukaanhan lintu oli alkujaan valkoinen, mutta jätettyään ahneuden vuoksi saamansa käskyt ja ohjeet noudattamatta, jumalat muuttivat sen kokonaan tai osittain mustaksi. Tämän tyyppisesti kertoilivat jo muinaiset babylonialaiset.
Suomessa kuitenkin, kuten Paltamolla sanotaan, "kettu on koiralle sukua, korppi havukan heimolainen". Vanhan kansan sananlaskuissa korpilla ja variksella on eri roolit, vaikkakin samansuuntaiset. Kuten Riistavedellä sanottiin: jos korppi tuomarina ja varis laatamiessä, niin eipä mon mies hevosellaan ajasi (Jos korppi tuomarina ja varis lautamiehenä, niin eipä moni mies hevosellaan ajaisi).
Varis ei ole tekosissaan niin laskelmoiva kuin koko musta kumppaninsa. Korppi on julmempi, haukan sukua, selustansa suojaava. "Ei korppi korpin silmää puhkase." Kariston Unikirja (1929) tietää kertoa, että unessa varis merkitsee huonoa onnea, korppi taas hautajaisten tuloa.
Taidettiin aloittaa jo eilisen Varis -uutisissa tarinan korpin etsintä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti