torstai 7. helmikuuta 2008

Gräfenbergin piste



[Tuoreemmin aihetta käsitellään merkinnässä G-pistettä ei ole?]

Kun Raamatun käännöskomitea istui ja laati nykyistä virallista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen vuonna 1992 käyttöön ottamaa suomennosta, niin yksi keskustelua herättänyt sana oli 'neitsyt'. Käännöskomitea ehdotti sen korvaamista uuteen suomennokseen sanaparilla 'nuori nainen', joka vastaisi nykykielessä paremmin muinaista heprean sanaa. Kirkolliskokous kuitenkin päätti seurata traditiota, ja käyttää vakiintunutta 'neitsyttä'.

Syyn muistaakseni sanottiin olevan opilliset.

Ihan ymmärrettävää. Neitsyt Maria on ihan eri asia kuin nuori nainen Maria.

Katselin illalla G-pistettä, tyttöjen omaa ohjelmaa, ehehehee, seksistä. Kovin laimeaksi jäi siihen verrattuna, mitä sain kuulla koti-isyyttä aloittaessani vuosikymmen sitten. Hiekkalaatikon äärellä korvat (ja posket) punotti monesti.

Jotkut pitävät koko g-pistettä olemattomana. Wikipediassa tiedetään, että sen olemassaoloa ei ole "tieteellisesti todistettu". Ei tietenkään. Ei sellaisia asioita tieteellisesti todisteta, joita ei tieteellisesti tutkita. Liekö Kinseyn jälkeen seksuaalianatomiaa tutkittu lainkaan? Ernst Gräfenberg (1881-1957) teki tutkimuksiaan samoihin aikoihin ja julkisti löytämänsä pisteen 1950. Kinseyn instituutin toiminta näyttää nykyisin keskittyvän pelkästään seksuaalisuuden kokemiseen.

Hiekkalaatikolla sen sijaan tiedettiin g-pisteen todellinen olemus. Raamatun mukaan paratiisista karkoituksen jälkeen synnyttämisestä tuli raskas homma (engl. labour). Hiekkalaatikolla oletettiin g-pisteen olevan homman keventäjä, eihän muutoin järkevä olento toistamiseen moiseen alkaisi.


Pentti Saarikoskikin olisi halunnut osallistua käännöskomiteaan, mutta elämä kulki toisin. Matteuksen evankeliumi Saarikoskelta on kuitenkin (1969):

Jeesus Kristus tuli maailmaan näin. Hänen äitinsä Maria oli annettu vaimoksi Joosefille, mutta jo ennen kuin he olivat muuttaneet yhteen, huomattiin Marian olevan selittämättömästä syystä raskaana. Kun hänen miehensä Joosef oli lakia kunnioittava mies mutta ei kuitenkaan halunnut saattaa Mariaa julkisesti merkityksi, hän ajatteli kaikessa hiljaisuudessa purkaa avioliittosopimuksen. Niin hän oli jo päättänyt tehdä, kun hänen luokseen unessa tuli herran lähetti sanoen:
-- Joosef Daavidin poika, älä arastele ottaa kotiisi asumaan Mariaa, sillä ei häntä ole tehnyt raskaaksi kukaan mies vaan jumalan tahto. Maria saa pojan, ja sinä annat sille nimeksi Jeesus - hän näet maksaa kansansa puolesta sen velat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti