keskiviikko 12. marraskuuta 2008

Make Impact - Tehkää Vaikutuksia


Pahasti näyttää siltä, että seuraava Yhdysvaltain keskuspankin haltuun kaatuva yritys on General Motors. Melkoisen suuri firma siis. Muun muassa tuleva presidentti Obama on vedonnut, että GM:n pelastettaisiin.

Meillä pienessä pohjolassa Esko Ahon johtama Innovaatio-työryhmä on laventanut (joku taisi sanoa vesittänyt) innovaatio-käsitteen merkitystä. Ryhmä päätyi pohdinnoissaan siihen, että innovaatioiden kehittäminen tarkoittaa yhtiöiden jo omistamien tai muutoin hallussa pitämien patenttien ja liiketoimintamallien entistä tehokkaampaa käyttämistä.

Tätä Esko Ahon työryhmän kehittelemää ajatusta haluaisin tarjota Pohjois-Amerikan Yhdysvalloille ja koko maailman autoteollisuudelle tulevaksi toimintamalliksi. Tutkailkaa tarkkaan, millaisia patentteja ja jo valmiita tuoteperheitä teidän immateriaalisista salkuistanne löytyy.

General Motorsille toteaisin otsikon mukaan Make Impact - tehkää Vaikutuksia. Te valmistitte vuosina 1996-2003 kuvassa olevia General Motors EV1 -sähköautoja. Auton prototyyppiä nimitettiin Impactiksi.

Taustalla oli akkujen kehitys. Niiden suurempi varaus ja valmistunut Impact -prototyyppi sai Kalifornian poliitikot ja ilmanlaadusta vastaavat viranomaiset innostumaan niin, että säädettiin laki, joka velvoitti autoteollisuuden valmistamaan myyntiin nollapäästöisiä (sähkö)autoja. Tavoitteena oli, että 1998 uusista myydyistä autoista joka viideskymmenes olisi sähköauto. Aikaa myöten tavoite oli nouseva, 2001 joka kahdeskymmenes ja 2003 joka kymmenes.

Autoteollisuus tarttuikin työhön. Kuusi eri autonvalmistajaa tuottikin sähköautoja Kalifornian ja Arizonan markkinoille.

Suurin menestys oli General Motors EV1. Yhdellä lautauksella saattoi ajaa jopa 240 kilometriä, huippunopeus oli 130 km/h ja satasen vauhtiin auto kiihtyi kahdeksassa sekunnissa. Akkujen lataus vei kahdeksan tuntia, eli illalla töpseliin laitettu auto oli aamulla taas valmis ajoon. Sähkölasku oli kolmasosan aikaisemmasta bensalaskusta.

Ainakin jos on uskomista sähköautot.fi -sivuja, wikipediaa tai
Chris Painen vuoden 2006 dokumenttia Who Killed The Electric Car?, niin GM ei halunnutkaan autosta menestystä. Impact oli tehty imagosyistä, eikä oikeasti markkinoille.

EV1:tä ei voinut ostaa, ainoastaan liisata. Jonotusajat olivat pitkät. Kalifornian lainsäätäjiä alettiin painostaa 'tyhmän' lain purkamiseksi, Paine vierittää syytä lobbauksesta erityisesti öljyteollisuuden ja George W. Bushin hallinnon niskaan. Eikä GM itsekään missään vaiheessa ollut ilahtunut sähköauton kysynnästä tai osavaltion antamista velvoitteista.

Vuonna 2003 laki purettiinkin, GM haki autonsa pois vuokraajilta eikä suostunut myymään niitä käyttäjilleen edes omaan määrittelemäänsä hintaan.

Mutta nyt tämän auton voisi jälleen 'innovoida' takaisin markkinoille. GM:n ja maapallon pelastamiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti