sunnuntai 1. helmikuuta 2009
Uuden ajan wankel
Tänään 1957 saksalaisen NSU Motorenwerke AG:n tutkimuslaitoksilla käynnistettiin ensimmäinen prototyyppi toimivasta wankelmoottorista. Käynnistäjänä oli Felix Wankel (1902-1988), uusi moottorityyppi ei ollut hänelle mikään hetken mielijohde, vaan jo vuonna 1924 nähdystä unesta alkanut kehitystyö.
Ei wankelkaan aivan tyhjästä tullut keksityksi, sillä oli esikuvansa 1500-luvun vesipumpuissa. Wankelin ensimmäinen patenttihakemus aiheesta tuli hylätyksi jo keksittynä, mutta kehiteltynä se viimein 1929 hyväksyttiin. Periaatteesta käytäntöön on pitkä matka.
Wankel- eli kiertomäntämoottori edusti 1960-luvulla uutta autoteollisuutta ja tulevaisuuden teknologiaa muutenkin. Uusi moottorityyppi ei kuitenkaan lunastanut odotuksiaan, yhä suurin osa autoista kulkee "ikivanhoin" iskumännin.
Käytännössä autovalmistajista vain Mazda tarttui uuteen mahdollisuuteen. Sen RX-sarjan autot saavat edelleen voimansa wankelista, olipa 2007 tarjolla 40-vuotisjuhlamalleja ja RX-8 'kasvoiltaan kohotetun' uuden mallin pitäisi tulla myyntiin tänä vuonna. RX-8:n 1,3-litrainen wankel tuottaa tehoja 141–184 kW (Porsche 924:n 2-litraisesta iskumäntämoottorista irtoaa 92 kW).
Saksalaisissa autoissa wankelmoottoria ei ole nähty, ei edes NSU:ssa. Tuon yhtiön taru päätyi vuonna 1969 Volkswagenin yhteyteen.
Vuonna 1969 myös Suomessa wankelmoottoria pidettiin edistyksellisenä ja uuden merkkinä. Tekniikan ylioppilaat Lappeenrannan vastaperustetussa teknillisessä korkeakoulussa päättivät ottaa wankelin yhdeksi omista tunnuksistaan.
Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnan täyttäessä 30 vuotta kymmenen vuotta sitten wankel-tunnus ei enää yhtä hienolta ja edistykselliseltä kuin perustamisen aikoihin.
Sitä hieman vaivaantuneena historiankirjoittajalle esiteltiin.
(kuvassa Mazda RX-8 urheiluauto, ja kas, verkosta löytyy myös Mitä teekkarit eilen... Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunta 1969-1999 toteaa hidas kulttuurihörhö)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti