tiistai 23. helmikuuta 2010
Korvauksia VR:lle
Mediassa on viime päivinä kuultu jos jonkinlaista VR:n moitintaa. Suomessa on ollut talvi ja pakkasia ja raiteiden vaihteet eivät ole toimineet. Junat ovat olleet myöhässä tuntikausia ja toimittajat ovat päivystäneet Helsingin rautatieasemalla saadakseen kiukkuisten ihmisten lausuntoja.
Oulussa viikonloppuna Japanin tv:tä esitellyt Tekno-Kekko (kuvassa) tiivisti blogissaan tunnelmia: selvisin todella vähällä.
Ylen tv-uutisten toimittaja sentään muisti, että ratojen kunnossapito kuuluu tätä nykyä ratahallinnolle, ei VR:lle. Aamulehdessä puhuttiin väylävirastosta.
Yritys hyvä, mutta tavallisen toimittajan vaikea pysyä hallinnollisten muutosten perässä. 1.1.2010 lähtien rataverkosta on vastannut Liikenneministeriön alainen Liikennevirasto. Sen uusi ylijohtaja Juhani Tervala muistettaneen ehkä viime viikkoisesta "vain vesiselvänä liikenteeseen" -ehdotuksestaan, jos muistetaan.
Liikenneviraston lisäksi rataverkosta vastaa Liikenneturvallisuusvirasto Trafi. Se koordinoi liikenneväylien turvallisuutta ja myöntää muun muassa veturinkuljetuskortit.
Liikenteenohjaus kuuluu Rataliikennekeskukselle, joka on nykyisin Liikenneviraston alainen. Tosin viime päivinä ohjaaminen on ollut tavallista helpompaa, kun vähemmän junia on ollut liikenteessä.
Jos raiteet ovat tukossa tai vaihteet eivät toimi, syy on Liikennevirastossa. Tai Trafissa, joka on olettanut ettei Suomessa yli 20 asteen pakkasia olisi.
Mutta se tiedotus. Kai VR on asiakkaidensa ajantasalla pitämisessä epäonnistunut?
Ei ole. Liikenneviraston nettisivuilla kerrotaan, että "[a]semilla annettava matkustajainformaatio on osa rautatieinfrastruktuuria ja siten Liikenneviraston vastuulla." Entä tiedotustaulujen pimahtaminen? "Liikennevirasto vastaa sähköisistä, asemilla ja laiturialueilla olevista informaatiojärjestelmistä, joihin kuuluvat aikataulunäytöt sekä kuulutusjärjestelmät."
Ei VR:n syytä sekään. Ja jos Liikennevirasto ei ole kyennyt liikennettä takaamaan, valtio on velvollinen maksamaan korvauksia rataoperaattorille, eli VR:lle.
Taitaa Suomen raideliikenne olla valmis yksityistettäväksi. Valitettavasti näilläkään ehdoilla ei ylijohtaja Tervalan arvion mukaan ainakaan kymmeneen vuoteen halukkaita ole tulossa.
Siksipä onkin meneillään selvitykset, että jos valtio ostaisi junakalustotkin. Vuokraisi sitten niitä sopivaan huutokauppahintaan, jos joku yrittäjäriskillä junaliikennettä Suomessa tahtoisi kokeilla.
Ei taida sittenkään. Mutta jos ilmastonmuutos lumet ja pakkaset kymmenessä vuodessa poistaisi...
On virkistävää lukea kaiken posetiivimaisen, mantrana toistettavan, ennenkokemattoman kovaäänisen syyttelykuorosodan metelissä, vaihteeksi tällainen tutkittu, analyyttinen, rauhallinen, tarkkanäköinen ja selkeäsanainen kirjoitus.
VastaaPoista(Niin, siitä yrittäjäriskistä. Usko tai älä, näin joskus tammikuun alkupuolella keskustelun/haastattelun, jossa yhtenä osapuolena esiintyi riuska ja reipas nuorimies, edustamassa liiketoimintayhtiötä [nimi valitettavasti unohtunut], ilmoittaen olevansa erittäin kiinnostunut rautateiden yksityistämisen syventämisestä, antaen ymmärtää olevansa valmis prousessiin vaikka heti huomenna... Toisaalta jo nyt hämmästellään lippujen korkeita hintoja ja mahdollisia katteita. Mielenkiintoinen ja haastava yhtälö tulevalle operaattorille suhteellisen laajassa maassamme ratkennee Gordionin solmu-tyyppisesti Laissez Faire-hengessä, tod.näk. helposti, jopa reilusti alle kymmenessä vuodessa.)
Tuon VR:n pilkkomisessa ja eri yhtiöiden vastuusuhteissa on mainiota huumoria, kun sen kirjoituksestasi lukee.
VastaaPoistaMutta kuka piru näissä oikeasti pystyy pysymään mukana; kapasiteetti loppuu ainakin minulta kesken.
Varmaan siksi minä puhun vieläkin Suomen Postista, ihankuin asiaa vain.
Sellainen käsitys minulla on, että Englannissa junien aikatauluissa kulkemiset saivat uuden vähemmän mairittelevan merkityksen yksityistämisen jälkeen.
Suomessa, jos vielä huononevat, niin juosten saattaisi olla nopeammin perillä...
Aamun Kaleva moittii pääkirjoituksessaan "VR:n pahoittelut eivät riitä" junaoperaattori VR:ää (monopolin omaavan yhtiön pitää pystyä...). Ehkä se pystyisi, mutta asia ei (enää) sille kuulu. Osavastuuta tilanteesta annetaan Ratahallintokeskukselle. Jollaista siis ei enää ole olemassa, vaan asiasta vastaa nykyisin edellä mainittu Liikennevirasto.
VastaaPoistaPääkirjoituksessa perätään, että ihmisten pitäisi pystyä kotonaan odottamaan matkaan lähtöä.
Liikenneviraston ketterät byrokraatit ovat Kalevan vaatimuksen visioonsa jo kirjanneet:
Informaatiota on suunniteltu jaettavaksi myös eri medioiden välityksellä esimerkiksi Internetissä tai tv-verkossa. Tulevaisuudessa näiden siirtotapojen merkitys kasvaa koko matkaketjun informaatiovaatimusten mukaisesti.
Brittien junasotkun ollessa pahimmillaan rautatieasemille jaettiin palapelejä odotusaikojen rattoisammaksi viettämiseksi. Joillakin asemilla syntyi uudenlaista yhteisöllisyyttä, kun työmatkalaiset kokoontuivat aamuin illoin tuntikausiksi yhdessä palasille paikkoja etsimään.
Aivovoimistelua ja yhteisöllisyyttä! Niitähän on Suomessa viime vuosina paljon peräänkuulutettu.