tiistai 6. huhtikuuta 2010

Tyydy vain tyynismiin


Sanoma Magazines aloitti viime vuonna uuden Ankka-sarjakuvakirjasarjan, Ankkojen maailmanhistoria. Kuusiosaisessa sarjassa käydään läpi maailmanhistoriaa esihistoriasta nykyaikaan. Alkuvuodesta ilmestyi toinen osa Antiikin aika.

Teos ja teossarja koostuu pääasiassa Suomessa aikaisemmin julkaisemattomista italialaispiirtäjien ja -käsikirjoittajien töistä. Toisen osan sarjoista yksi on aikaisemmin julkaistu Aku Ankan Aikakone -sarjassa.

Ankkojen maailmanhistoriassa lopputulos on kuten useissa vastaavanlaisissa yrityksissä. Niistä ei viisastu ei viihdyty. Poikkeuksen tekee kuitenkin Arto Kivimäen esipuhe, jossa käydään läpi tiivistetysti muutamin sivuin antiikin Kreikan ja Rooman historiaa. Siitä ehkä jotain koululaiselle koulussakin hyödyttävää voi mieleen jäädä. Kivimäki oikoo myös joitakin sarjakuvissa pahiten metsään meneviä historiakäsityksiä.

Roberto Gragorin käsikirjoittamassa ja Lorenzo Pastrovicchion piirtämässä Touhotes Kreetalainen ja tyynistinen filosofia kuvataan antiikin filosofiaa. Roopos on käärmeissään, koska Kroisos Polopennoselainen tienaa hyvin filosofien ajatusten julkaisu- ja levityssopimuksilla. Roopoksenkin täytyy siis saada oma filosofia tuotteistettavaksi.

Sopivaksi (ja halvaksi) vaihtoehdoksi käy Touhotes Kreetalaisen ja Hansos Salamilaisen kehittämä tyynismi. Filosofian iskulausemainen ydin on, että lakkaa huolehtimasta turhia. Onhan se toisaalta niinkin.

Ja pian markkinoilla onkin tarjolla Tyydy vain tyynismiin, Tyynismi elämänasenteena ja Jälkiruuanjälkeisiä keskusteluja -kääröjä ja erilaisin sloganein varustettuja toogia ja paitoja.

Tarinassa esitellään joitakin muitakin filosofisia koulukuntia iskulauseineen: Teeban pessimistit (äh, antaa olla), Rodoksen realistit (no, katsotaan nyt) ja Lampsakoksen inaktivistit (jaa... jos mietitään sitä myöhemmin?).

Silloin kun Touho esiintyy ankkauniversumissa, tarinan kuuluu päättyä katastrofiin. Filosofianhistoriallinen seikkailu ei tee poikkeusta. Tyynismi ei osoittaudu omaisuuden vartioinnin tehokkuuden kannalta parhaaksi mahdolliseksi maailmankatsomukseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti