tiistai 9. marraskuuta 2010

Tere Vadén: Kaksijalkainen ympäristövallankumous


Tere Vadén on julkaissut pamflettina ajatuksensa kapitalismin jälkeen tulevasta ympäristövallankumouksesta. Vadén on nimennyt julistuksensa Kaksijalkaiseksi ympäristövallankumoukseksi (Rohkean reunaan 2010) ja alaotsikko pamfletti synnyistä selventää sisältöä.

Kapitalismi tulee tuhoutumaan omaan mahdottomuuteensa. Viimeisen vuosisadan olemme rakentaneet syömällä fossiiliset energiasäästömme, ja niiden loputtua talouskasvuun perustuva talous on mahdoton, vaikka kuinka paljon palvelujen tuotantoon jatkoa perustaisimme.

"Vallankumous tulee - kukaan ei huomaa", Vadén lausuu teoksensa motoksi.

Ympäristövallankumouskaan ei tapahdu automaattisesti. Sekin on tehtävä, ja pitäisi Vadénin mukaan tehdä siinäkin tapauksessa, että teknologiat pystyisivät ratkaisemaan kaikki nykyiset ongelmamme. Liikevoiton ja talouskasvun tavoittelu ovat nakertaneet ihmisten elämän edellytyksiä, ja jos siten jatketaan, tuhoutuu luonto lopullisesti.

Tietoisen näsäviisaasti Vadén nappaa ajatuksen Margaret Thatcheriltä, joka joskus sivalsi: "ei ole olemassa yhteiskuntaa, on vain yksilöitä ja perheitä". Pamfletisti muokkaa sitä hieman: "ei ole olemassa talousjärjestelmää, vain viljelmiä, ruokaa, taloja, työkaluja, tehtaita ja toimistoja, tekijöitä".

Kapitalismin jälkeinen maailma on (osin) samanlainen kuin se oli ennen kapitalismia. Mummonne tai isomummonne tietää miten elää sellaisessa maailmassa, Vadén kertoo maltillisemmin.

Tähän liittyvät synnyt. Kestävä elämantapa ei kuluta luontoa, ja suomalaiset myöhään teollistuneena ja kapitalisoituneena maana vielä muistavat nuo ajat, suomalaisilta ei ole katkennut yhteys sanoiksi pukemattomaan "metsän kieleen".

Kapitalistinen talousjärjestelmä on ollut "talon kieli", talon säännöt, joita voidaan muuttaa hakemalla uusi lähtökohta metsästä.

Vadén kartoittaa suomalaista syntytietoa kirjallisuudesta: Kalevala, Seitsemän veljestä ja eräkirjallisuus ovat osoituksia luontoyhteydestä, syntytietojen hallinnasta. Alkuperäiskansoilla nämä ovat edelleen arkikäytössä, he elävät sopusoinnussa luonnon kanssa kuormittamatta sitä liikaa.

Ympäristövallankumouksessa muuttukaamme kaikki alkuperäiskansalaisiksi, julistaa Vadén. Ajatellen vaikka nykyistä saamelaismääritelmäkeskustelua alkuperäiskansaistumisen vaade kuullostaa erikoiselta. Eikö asiaa kuulu syntymän kautta saatu jäsenyys?

Ei kuulu, sanoo Vadén, ja todistaa väitteensä viittaamalla useampiin tutkimuksiin eri puolilta maailmaa. Himalajan alkuperäisväestöt ovat syntyneet kolonisoidusta maasta paenneista, Pohjois-Amerikassa syntyi karanneista orjista mustien intiaaniheimoja. Amerikoissa skandinaavit ja erityisesti suomalaiset olivat alttiitta loikkaamaan luonnonehdoilla asuvien puolelle. Suomen Lapistakin vastaavia esimerkkejä löytyy, puolin ja toisin. Inarin historiassa esimerkiksi kerrotaan.

Henkinen itsenäisyys ja luonnon tuhoamattomuus ovat mahdolliset yhtä aikaa, siitä on historiallisia todisteita. Mutta onko joskus ollut kestävä länsimainen elämäntapa? Kestävä teollinen elämäntapa? Vadén vastaa ykskantaan: "Ei." Ainoaksi toteutuneeksi ja koetelluksi tavaksi jää siis alkuperäiskansaistuminen. Suomalaiset synnyt ovat olleet ja ovat uudelleen löydettävissä, uskoo Vadén.


* Tere Vadén on keskiviikkona 10.11.2010 Oulussa Tervasoihdussa puhumassa klo 19 alkaen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti