keskiviikko 11. toukokuuta 2011
Haluan nähdä muutakin, jatkoprojekti
Vuodenvaihteessa taideopiskelija Elissa Eriksson järjesti Facebookissa "Haluan nähdä muutakin" -tempauksen, jolla 1458 osallistunutta osti tammikuun viimeiseltä viikolta mainostilaa JCDeauxilta, siis bussipysäkeiltä. Keskimäärin kukin osallistuja maksoi kahdenkymmenenyhden julisteen kampanjasta 4,20 euroa. Kukin sai kertoa mitä muuta halusi nähdä, ja nämä toiveet julisteisiin painettiin. Paitsi tissit, niitähän mainospaikoilla melko usein kevyesti verhottuna näkeekin.
Eriksson on koonnut kuvia ja linkkejä kampanjasta blogiin ja facebook-ryhmään.
Eilen havaitsin bussipysäkin ohi kulkiessa, että JCDecaux on jatkokehittänyt Erikssonin aloittamaa kampanjaa. Muutakin -otsakkeella firma on pyytänyt yhtätoista graafista suunnittelijaa tai toimistoa eri maista kuvittamaan haluan nähdä muutakin -pyyntöjä. Esimerkiksi Antoine+Manuel on kuvannut oikeata rakkautta, Mike Mills rakkaudentunnustuksia, Byggstudio tulevaisutta ja Niessen & de Vries hiljaisuutta.
Lähipysäkiltä ottamissani kuvissa on Rami Niemen Haluan nähdä naamioiden taakse (2011). JCDecauxilla on Muutakin -facebookryhmä, jossa voi tutustua kaikkiin töihin. Ryhmässä on annettu kärkevääkin palautetta jatkokehittelystä ja sen keskusjohtoisuudesta.
Erikssonin alkuperäinen kampanja näkyi vain pääkaupunkiseudulla. Jatkokampanja on esillä siis ainakin Oulun korkeudelle saakka.
Elissa Eriksson: JCDecaux ei onnistunut vastauksessaan Marmai vierasblogi 16.5.2011.
VastaaPoista