tiistai 31. tammikuuta 2012

150 vuotta junailua


Tänään 1862 avattiin liikenteelle Helsingin ja Hämeenlinnan välinen rautatie. Tänä vuonna VR juhlii 150-vuotista toimintaansa, merkkivuoteen sisältyy kaikenlaista toimintaa. Juhlintaa varten VR on avannut erityisen juhlavuoden verkkosivuston. Sieltä selviää esimerkiksi, että muutama päivä sitten on julkistettu Seppo Zetterbergin kirjoittama Yhteisellä matkalla - VR 150 vuotta (WSOY 2012). Teos on melkoinen järkäle, 543 sivua.


"Rautateillä on takana hieno menneisyys, mutta myös edessä komea tulevaisuus", toteaa Seppo Zetterberg lehdistötiedotteen mukaan. Historian lisäksi juhlavuoden verkkosivuilla katsotaan tulevaisuuteen, kerrotaan jopa Zeitgeist-liikkeestä:


Olisiko juna sitten todennäköinen kulkuväline hypoteettisessa Zeitgeist-tulevaisuudessa? Miksipä ei: eräs liikkeen kantavista teemoista on kestävä kehitys, ja junia puolestaan on kehitetty viime vuosina varsin ekologiseen suuntaan. Lisäksi olisi helppoa kuvitella joukkoliikenteen olevan enemmän Z kuin vaikkapa autot: liikkeen filosofia puhuu paljon siitä, kuinka ihmisten tulisi oppia pois pakkomielteestä yksityisomaisuuteen ja alkaa jakaa materiaalista hyvinvointia mieluummin kuin hamstrata sitä.

Mitä ajatuksia Zeitgeistin visio herättää? Osaisitko kuvitella astuvasi ilmaiseen, automatisoituun junaan, joka kuljettaa sinua maan halki huimaa vauhtia, käveleväsi pitkin futuristista käytävää, valitsevasi vapaan hytin ja istahtavasi mukavaan, säädettävään istuimeen; alkaisit selata eteesi avautuvalla älypinnalla tulevaisuuden edistyneitä tietomuotoja, kuten hologrammeista muodostuvia 3D-videoita ja kaikkia viittä aistiamme käyttäviä simulaatioita? Kuulostaa melkoiselta tieteistarulta, jos ajattelemme tämän päivän junamatkailua. Mutta vuonna 2162, kukapa tietää...

Eilen matkustin pikajunalla 706 Oulusta Lapinlahdelle. Matka sujui pakkasista huolimatta aikataulun mukaisesti. Tämän toivoisi olevan tärkeimpänä ohjenuorana myös vuonna 2162.

Rautateiden rakentaminen Suomeen aloitettiin muuhun Eurooppaan verraten varsin myöhään. Mutta kun alkuun päästiin, niin muutamissa vuosikymmenissä raiteiden määrä oli jo merkittävä. Pietariin pääsi junalla 1870, Ouluun 1884. Rovaniemelle pääsi 1909.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti