maanantai 26. maaliskuuta 2012
Möljän silta alulla
Sunnuntai-iltapäivän retkillä poikkesin katsomassa miten Möljän sillan rakentaminen edistyy. Työskentelytellingit alkavat olla valmiit, kohta pääsevät kantta valamaan.
Möljän silta pienentää Toppilan sataman laiturialueen puoleen. Laituria jatkossakin kaikille halukkaille riittää, satunnaisen ohikulkijan silmiin ei vilkasta laivaliikennettä ole sattunut.
Toppilansaaren puolen asuinalueen keskelle jäänyt Finnsementti on lopettanut toimintansa, sen laituriin johtava kuljetin on hiljan purettu.
Finnsementin toimitilojen säilyttämisen puolesta kampanjoitiin joitakin vuosia sitten. Ehdotus ei saanut suopeata vastaanottoa. Kalevan haastattelemat alueen asukkaat tuntuivat nyt hyväksyvän sementtitehtaan purun.
Yksi harmi oli kuitenkin mielessä. Sementtiä hakevat laivat olivat säännöllisiä vieraita laiturissa. Se loi merellisyyttä ja eksotiikkaa. Jatkossa laivavierailut satamassa harvenevat. Tuulahdukset ulapoilta harvinaistuvat.
Piti googlettaa tuo kuvassa näkynyt kaupungin mukaan nimetty laiva, ja sieltähän löytyi ihan mielenkiintoista tarinaa: http://www.merellinenoulu.com/oululaiva .
VastaaPoistaJoo, saattoi jäädä tekstin perusteella virheellinen kuva Oulun olemuksesta. Se on siis tulevaisuudessakin Toppilan sataman laiturissa oleva, hupi- ja virkistysretkiä tekevä.
VastaaPoistaYhteisöllisesti tulevaisuudessa vaalitaan kulttuuriperintöä. Mutta ei mielestäni siinä ihan samaa eksotiikkaa ole kuin "oikeasti" työhommissa liikkuvissa aluksissa.
Museoviraston sivuilla on esittely Toppilan satamasta ja teollisuusalueesta. Salmen syntyvuosi tiedetään tarkasti: vuoden 1724 suurtulvassa.