keskiviikko 1. elokuuta 2012
Lontoon uusi silta
Euroopan vanhan mantereen erilaisten laitosten ja yliopistojen rakennukset ovat aina viehättäneet iällään. Pitkäikäisillä instituutioilla on yleensä myös vanhat rakennukset. Kun puhutaan esimerkiksi Oxfordin yliopiston uudesta puolesta, niin sekin on jostakin 1700-luvun loppupuolelta.
Kisakaupunki Lontoon uusi Thamesin ylittävä silta on vuodelta 1832. Tosin sitä ei enää ole, se korvattiin 1967-72 rakennetulla nykyisellä. Kuningatar Elisabeth II avasi sillan käyttöön 1973. Puheessa "Lontoon uusi silta" on kuitenkin 1832-1968 käytössä ollut.
Lontoon vanha silta oli käytössä vuodet 1176-1832. Tästä voisi tietysti ajatella, että keskiajan kivisiltoja rakentavat insinöörit olivat huomattavasti taitavampia kuin teollistumisen ajan. Olihan heidän suunnittelemansa silta käytössä yli kuusi sataa vuotta.
Kyse on kuitenkin muuttuneista liikennetarpeista. Keskiajalla sillan konsepti piti sisällään paljon muutakin kuin turvallisen ja nopean Thamesjoen ylityksen.
Vuodelta 1682 olevasta kuvasta näkyy, että Lontoon vanha silta oli rakennettu täyteen erilaisia rakennuksia. Kaikkiaan sillalla oli yli kaksisataa isompaa ja pienempää kauppaliikettä ja kojua.
Kauppiaat pyrkivät aina sellaisille paikoille, joissa liikkuu paljon ihmisiä. Muinaisessa Lontoossa sellainen oli kaupungin halkaisevan joen silta.
Lukuisista rakennuksista voi päätellä, ettei sillan ylitys tapahtunut nopean soljuvasti. Aina joku pysähtyi kaupustelijan luokse ja liikenne seisoi. Saati sitten sillalla olevien kauppojen tavaraliikenne. Lontoon pormestarin mitta tuli täyteen 1722. Lopulta Ison-Britannian parlamentin piti puuttua asiaan, ja kaikki sillan rakennukset saivat purkumääräyksen 1758. Viimeiset purettiin 1762.
Uusi silta oli viisitoista metriä leveä. Se oli huomattava parannus, mutta ei kauan. Jo 1896 sitä piti leventää kahdella ja puolella metrillä. Samanlaisen sillan olisivat osanneet keskiajankin insinöörit tehdä. 1800-luvun brittien julkiset hankkeet eivät olleet niinkään tunnettuja teknisistä innovaatioista, vaan suuresta koostaan.
Autoliikenne lopulta tukki sillan täysin. Siksi siis 1960-luvun lopulla tarvittiin uusi uusi silta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti