tiistai 19. elokuuta 2014
Luova ostaminen
Eilen läheiselle bussipysäkille oli ilmestynyt Jarmon Fisufakiirin mainos. Tänään kalastettua Tenojoen särkeä kerrottiin olevan kaupan vain 35,90 euron kilohintaan. Bussipysäkeillä ilmoittamisesta on tullut kansainvälisen JCDecauxin yksinoikeus. Useisiin vuosiin Oulussa ei ole enää paikalliset kuorot tai muut harrastejärjestöt voineet viedä ilmoituksiaan tilaisuuksistaan. Uutta, korvaavaa tilaa kaupunki ei ole järjestänyt.
JCDecaux tehosti ilmoitusten kiinnityskieltoa perimällä siivousmaksua. Jos mainostilan ostaafirmalta, niin se maksaa hinnaston mukaan 11 246,40 € kahdelta viikolta. Tosin samaan rahaan saa 401 julistetta viiteen eri kaupunkiin. Tällaiset järjestelyt ja hinnat sulkevat pois paikalliset järjestöt ja harrastajat.
Siivousmaksu muistaakseni oli 60-90 euron luokkaa julisteelta. Stop Töhry-henkisesti se perittiin ilmoituksesta hyötyjältä. Yritys antoi ymmärtää, että maksu oli vain omien kulujen peittämiseksi. Näistä kirjoitin keväällä 2009 otsikolla Kaupunki ei ole meidän.
Jarmon Fisufakiiri on luultavimmin sellainen firma, jota tuskin siivouslasku koskaan tavoittaa. Toivottavasti JCDecaux kuitenkin antaa hyvityksen Suomalaiselle kirjakaupalle, jonka mainos kalakauppiaan takia näkyi vain osittain.
Tammikuussa 2011 Elissa Eriksson aika monen muun suomalaisen kanssa osti JCDecauxilta mainostilaa kertoakseen, että haluaa nähdä muutakin. Sanomattomana jatkona 'kuin tissit', joita ulkomainonnassa käytetään paljon katseen kääntäjinä. Pari viikkoa useilla pysäkeillä kerrottiinkin mitä muuta olisi haluttu nähdä. JCDecaux ei kuitenkaan ymmärtänyt viestiä.
Elissa Erikssonin tuore projekti pohtii luovaa ostamista, shoppaamista. Mitä jos ostaminen olisi ainoa keino käyttää luovuutta? Eriksson hakee joukkorahoitusta Helsingin Huuto Galleriassa lokakuussa järjestettävään taidenäyttelyyn Creative Shopping. Minimirahoituksen näyttely on jo saanut kasaan, mutta lisää toivotaan.
Mainoksilla luodaan tarpeita, ihmisen ominaisuuksia yhdistetään tavaraan ja tavaraa myydään ominaisuuksia haluaville. Myös luovuutta. Vaikka tiedämme, ettei noita asioita voi ostaa. Siksi Erikssonin kysymys on aiheellinen.
* Creative Shopping. Mesenaatti.me
Creative Shopping nyt Galleria Huudossa, 9.11.2014 saakka.
VastaaPoista