maanantai 16. helmikuuta 2009
kuten Paavali kirjoitti...
Lyhyin Paavalin kirjeistä on Filemonille osoitettu. Asioita kirjeessä on vain yksi, vankina ollut Paavali vetoaa kolossalaiseen Filemoniin, että tämä osaisi toimia oikein karanneen orjansa Onesimoksen suhteen. Ilmeisesti osasi, sillä tänään vietetään Pyhän Onesimoksen marttyyrikuoleman muistopäivää (n. 90-95).
Kirkkoa ja seurakuntalaisia keskusteluttavissa uskonelämän järjestämisen asioissa on uudella ajalla usein vedottu Paavalin kirjeisiin. Vanhan testamentin Mooseksen kirjojen lainpykäliin harvemmin vakavissaan vedotaan, koska samaisista jakeista löytyy kaikenmoista.
Viime vuosikymmeninä Paavalilta on haettu vastausta naispappeuteen ja homoseksuaalien vihkimiseen.
Kirje Filemonille oli 1800-luvulla paljon luettu. Sekä orjuuden kannattajat että vastustajat löysivät samoista jakeista todisteet oman asiansa puolesta.
Filemonin orja Onesimos (kr. hyödyllinen) oli syystä tai toisesta lähtenyt omille teilleen ja hänen mukaansa Paavali laittaa kirjeen isännälle.
"Lähetän hänet takaisin luoksesi", "saisit pitää hänet luonasi ikuisesti", mutta toisaalta "ota hänet vastaan kuin minut", "ei enää orjana vaan arvokkaampana, rakkaana veljenä", orjuuskeskustelussa pyöriteltiin.
Paavalin kirjeistä moni on vuosisatojen saatossa paljastunut muiden kirjoittamiksi. Erityisesti yksityishenkilöille kirjoitetut ovat olleet suurennuslasin alla. Filemonille kirjoitettu on ainoana kestänyt kriittisen tarkastelun ja sitä melko yleisesti pidetään Paavalin sanelemana.
Sen sijaan kolossalaisille kirjoitettu on peräisin 300-luvulta, joten ainoa Filemonista kertova lähde ei ole todistusvoimainen. Se ei ole estänyt kirkkohistorioitsijoita rakentamasta Filemonille paikkaa Kolossan piispana ja sijoittamasta Onesimosta Konstantinopolin patriarkaksi/piispaksi (54-68).
Totisena pidetty Paavali äityy kirjeessä Filemonille sanaleikkiin, johon Onesimoksen nimi houkuttaa: "ennen hän oli sinulle hyödytön, nyt hänestä on hyötyä sekä sinulle että minulle".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti