tiistai 14. syyskuuta 2010

Paholainen pettää uskollisen


Roman Polanskin ohjaama Yhdeksäs portti (Espanja, 1999) on useasti televisiossa nähty, tai ainakin olen sattunut kanavalle elokuvaa esitettäessä. Elokuvassa on kiintoisia elementtejä: vanhojen kirjojen maailma, salattu tieto ja okkultismi.

Elokuvan lajityyppiä tuntuu olevan vaikea määritellä. Toisissa ohjelmatiedoissa se on määrittelty jännitykseksi, toisissa kauhukomediaksi. Mestarien tapana on pyrkiä erilaisten maastojen tutkiskeluun ja sitä kautta mahdollisesti uusien lajityyppien luomiseen.

Kirjaetsivä Dean Corso (Johnny Depp) palkataan etsimään teosta, jonka väitetään olevan itsensä paholainen painama. Corso pääseekin jäljille ja salakoodi ratkaistavaksi löytyy.

Koukutus on onnistunut. Katsoja jää odottelemaan millainen vastaus mahdollisesti on. Aihepiiristä pitäisi kuitenkin jo tietää, ettei vastausta tulla saamaan.

Sama toistuu usein uskonnollista tai saatanallista profetiaa käsittelevissä teoksissa. Alussa luvataan uusia vastauksia elämää, maailmankaikkeutta, ikuista nuoruutta yms. koskeviin kysymyksiin. Lopulta julistuksena ei kuulla edes numeroa 42.

Tulipalot ja saatanan petollisuus estävät viestin välittymisen Yhdeksännessä portissa. Paljon käytettyjä keinoja.

Polanskin elokuva vetäisee mukaansa. Ainakin monen katselukerran jälkeen elokuvan seisahdukset eivät palvele tarkoitustaan. Muutoinkin, ohjaajien olisi syytä muistaa, että katsojalla on aikaa miettiä myös elokuvan jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti