perjantai 18. marraskuuta 2016
SAGAS – Orchestral Fantasy Music
Eilen Madetojasalilla oli loppuunmyyty sali. Sama ohjelma on tarjolla tänä iltana, myös loppuunmyydylle salille. SAGAS – Orchestral Fantasy Music on ollut menestyksekäs konserttikonsepti. Suomessa Oulun ja Turun konserteissa ovat salit olleet täynnä, ilmeisesti samoin myös Ruotsissa ja Norjassa.
Sagas tarjosi fantasiaelokuviin, tv-sarjoihin ja peleihin sävellettyä musiikkia 1970-luvun lopulta tähän päivään. Kappaleiden valintaan oli käytetty aikaa, ei tyydytty pelkästään tuttuihin teemoihin ja hiteiksi nousseisiin esityksiin. Juontaja (ja samalla tuottaja) Orvar Säfström kertoi valinnoista ja nauratti yleisöä muistelemalla ensimmäistä serkkujen kanssa vuokraamaansa videota (Conan Barbaari).
Hyvä kokonaisuus siis. Mikä tärkeintä: mukana ollut nuoriso tykkäsi.
Onpa konserttikokonaisuudesta noussut yksi Youtube-hitti. Solisti Sabina Zweiackerin Ruotsin radio-orkesterin kanssa esittämä The Dragonborn Comes Skyrim-pelistä on saanut yli kaksi ja puoli miljoonaa katsojaa.
torstai 17. marraskuuta 2016
Uutta Suomenlinnaan
Suomenlinnaan on suunnitteilla uusia asuntoja. Järjestetty arkkitehtuurikilpailu keräsi ennätysmäärän osallistujia, historiallisesti tärkeä Unescon maailmanperintökohde ei ole mikään tavallinen rakennuspaikka. Lisäintoa suunnitteluun antoi rantatontti pääkaupungissa. Ehdotuksia kisaan tuli 157.
Suomenlinnan hoitokunta on julkistanut havainnekuvia arkkitehtien ehdotuksista. Pääosa on hillittyjä ja harkittuja, hyvin aikaisempaa rakennuskantaa kunnioittavia. Ylläoleva ehdotus 19 vie kauas saaren historiaan ja tuo mieleen 1800-luvun raunioromantiikan.
Hyvin suunnitellusta rakennuksesta kuitenkin näkee rakennusajan. Siksi oma suosikkini suunnitelmista on havainnekuvien perusteella ehdotus 96.
* Suomenlinnan hoitokunta: Arkkitehtuurikilpailun ehdotukset
keskiviikko 16. marraskuuta 2016
Pojat elokuvissa
Ilmari Vesterinen
Viidakosta villiin länteen – Helsingin pojat leffassa
Jalava 2015
Ilmari Vesterinen tunnetaan etenkin Itä-Aasian kulttuurien tuntijana. Uutuusteoksen esittelytekstin perusteella oletin kulttuuriantropologian professori emerituksen siirtyneen muistelmien pariin, mutta Viidakosta villiin länteen on täyttä asiaa 8-15-vuotiaiden poikien elokuvaharrastuksesta 1950-luvulla. Vaikka tutkimus keskittyy yhteen helsinkiläiseen elokuvateatteriin, kortteliteatteri Bio Hesperiaan, niin tuskin tilanne on ollut kovin toisenlainen esimerkiksi Oulussa. Yhden teatterin kautta syntyy laajempi kuva nuorten elokuvaharrastuksesta.
Bio Hesperia toimi vuosina 1912-1965 ja oli erikoistunut erityisesti nuoriin ja varhaisnuoriin vetoavaan ohjelmistoon. Katsojia teatteri veti koko kaupungista. Vesterinen on keskittynyt vuosiin 1950-1965. Lopettaminen sopii ajankohtana kulttuuriantropologiselle tutkimukselle paremmin kuin hyvin. Vuotta 1965 on kutsuttu hyvivoinnin sukupolven ajan alkuvuodeksi. Lisäksi teatterista oli saatavilla arkistomateriaalia, jota on täydennetty muistikeruulla ja syvähaastatteluilla.
Esityskertojen perusteella Bio Hesperian suosituimpia elokuvia olivat Tarzan-, Zorro- ja Viidakko-Jim-elokuvat. Muisteluissa sarjaelokuvat ovat yhtä suurta massaa, ainoa nimeltä poikien mieleen jäänyt Tarzan-elokuva on Lex Barkerin tähdittämä Tarzanin maagillinen lähde (1949). Joka tapauksessa poikien suurin sankari Johnny Weissmuller. Bio Hesperiassa oli vain yksi elokuvakamera, joten esitykseen tuli tauko kelan vaihtamisen ajaksi. Sinä aikana pojat ehtivät käydä piha-aidalla leikkimässä tarzania. Zorrot muistettiin paremmin, erityisen vaikutuksen oli tehnyt Zorron taisteleva legioona (1939).
Monet elokuvien suosikit olivat muutenkin populaarikulttuurista tuttuja, erityisesti sarjakuvista. Julkaistujen sarjakuvalehtien määrä liki kolminkertaistui vuoden 1953 kymmenestä viidessä vuodessa. Jotkut sankarit siirtyivät sarjakuvista filmille, toiset päinvastoin. Myös Otavan Poikien seikkailukirjastolla oli menekkiä. Pojat halusivat kokea tutuksi tulleen uudestaan ja uudestaan.
1950-luvulla syntynyt nuorisokulttuuri oli myös yhtenäiskulttuuri. Sen virikkeet eivät olleet lähtökohdiltaan sisäsyntyisiä, suomalaisia vaan ulkomailta tuotuja. Elokuvista oltiin eniten kiinnostuneita 13-14-vuotiaina. Nykyisin tuon ikäiset taitavat olla elokuvamarkkinoiden tärkein kohderyhmä. Ikärajamuutosten myötä tuon ikäisillä nyt ei taida olla samoja ongelmia elokuviin pääsemisessä kuin 1950-luvun kollegoillaan.
Vesterisen Itä-Aasian kontaktit näkyvät elokuvakirjassakin. Teos on kuvitettu japanilaisen Chujo Watanaben Helsingin olympiakisojen aikaan ottamilla valokuvilla. Noita kuvia ei ole Suomessa aikaisemmin nähty ja ne tuovat mukavaa vaihtelua monesti jo nähtyihin kuvakulmiin.
Julkaistu Kaltiossa 1/2016.
tiistai 15. marraskuuta 2016
Rummutettu superkuu
Paljon mainostettu superkuu jäi suuressa osassa Suomea näkemättä. Kapealla vyöhykkeellä Oulun korkeuksilla se kuitenkin näkyi. Oulujoen ylittävällä Patosillalla olikin vajaat kymmenen kuvaajaa ikuistamassa taivasta.
* Katso myös vuoden 2014 superkuu.
maanantai 14. marraskuuta 2016
Murnaun Nosferatu Iikissä
Hetki sitten julkistettiin Iik!! kauhuelokuvafestivaalin ohjelmisto. Tänä vuonna tapahtumaa vietetään hieman tavallista myöhemmin, joulukuun alussa 2.-4.12.2016.
Iik!! järjestetään nyt 15. kerran. Juhlavuoden kunniaksi päänumerona on F. W. Murnaun Nosferatu (Saksa 1922). Helsinkiläinen vÄäristymä-duo loihtii analogisoittimillaan vampyyriklassikolle minimalistisen elektronisen ääniraidan.
Muita festivaalilla nähtäviä elokuvia ovat muun muassa Joe Danten Gremlins - riiviöt (USA 1984), John Carpenterin Prince of Darkness (USA 1987) ja H. G. Lewisin The Gruesome Twosome (USA 1967). Yhteistyö Night Visionsin kanssa tuo nähtäväksi uunituoretta amerikkalaista indiekauhua: mukana ovat yliluonnollinen kauhudraama We Go On (2016), runollisen raaka splatterkomedia Tonight She Comes (2016), hykerryttävä kasariretrofiilistely Beyond the Gates (2016) ja Rob Zombien brutaali uutuus 31 (2016).
Tarjolla on myös 1970-luvun eurokauhua: House of Mortal Sin (Iso-Britannia 1976) ja Count Dracula’s Great Love (Espanja 1974).
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)