torstai 2. heinäkuuta 2015
Susiluola, Varggrottan
Kun 1990-luvun puolivälissä Suupohjan alueelle suunniteltiin luontoreittejä, päätettiin Suomen suurin luola tyhjentää. Eihän hiekan ja maan täyttämästä luolasta olisi kovin kummoiseksi nähtävyydeksi. Susivuoren luolan tyhjennys aloitettiin vuonna 1996 ja se tuotti melkoisen yllätyksen. Susiluolasta löytyi neandertalilaisten tekemiä työkaluja ja tallaama lattia 120 000 vuoden takaa.
Susiluola on syntynyt kallioperän vaakarakoon, joka on miljoonien vuosien aikana laajentunut luolaksi. Suuaukon suurin korkeus on 1,5 ja luolan sisällä 2,2 metriä. Kaivauksia luolassa on tehty useiden vuosien ajan ja saldona on noin 200 esinelöytöä ja 600 työvälineiden tekemisessä syntynyttä iskosta. Esineet ovat Moustérien kulttuurille tyypillisiä käsikirveitä. Muutama arkeologi oli arvellut, että jossakin Pohjoismaissa voisi olla luola, jossa olisi säästynyt elämän jäänteitä ajalta ennen viimeistä jääkautta, mutta Suomessa kukaan ei sellaista uskonut olevan.
Siitepölyjen lisäksi Susiluolassa ei ole säilynyt orgaanisia aineksia. Ensimmäisiä löydettyjä työkaluja epäiltiin, että ovatko ne vain sattumalta ilman ihmisen kättä syntyneet. Sittemmin löytynyt määrä kuitenkin puhuisi suunnitelmallisen työskentelyn puolesta. Neandertalilaisia epäillään asukkaiksi, koska heitä asui lähimmissä vertailukohteissa.
Susiluolaan ei pääse sisään, koska luola alkoi osoittaa uuden laajenemisen merkkejä vuonna 2001. Kallioperää on tuettu pitkin terästapein ja luolan kattoon on asennettu teräsverkko tutkijoiden turvallisuuden lisäämiseksi.
Ulkopuolella luolaa ja sen muinaista esitellään parillakin infeormaatiotaululla. Kulkijoille on tehty retkipaikka ja nimensä saattui laittaa vieraskirjaan.
* Susiluola. Museovirasto
torstai 25. kesäkuuta 2015
Kristiinankaupunki sateisessa kesäyössä
Tutustuessa uuteen kaupunkiin kävelen usein jalkani kipeiksi. Välimatkat opetteluttavat ja seuraavan kulman takana oleva uudet paikat kiinnostavat. Kristiinankaupungissa en kävellyt jalkoja kipeiksi. Kaupunki on juuri sopivan kokoinen jalkaisin tutustuttavaksi.
perjantai 9. syyskuuta 2011
Tiernapojat kiellettävä!
Oulu on julistautunut Tiernakaupungiksi. Joulun alla ei ydinkeskustassa käyvä vanhalta tutulta laulunäytelmältä välty. Oulu-Seurasta vuosittain annetaan positiivisia haastattelulausuntoja, että on hienoa kun vanhojen hyvien aikojen perinteitä arvostetaan ja pidetään yllä.
Vanhoina hyvinä aikoina tierna- eli tähtipojat eivät kuitenkaan jakamatonta suosiota saaneet. Kiertelevien poikien lauluperinnettä pidettiin etenkin sivistyneemmissä piireissä epämiellyttävänä ja inhottavana.
Kristiinankaupingissa ilmestyneen Pohjola-lehden ensimmäisessä näytenumerossa vuonna 1899 kerrottiin, että useissa suurissa kaupungeissa tiernapoikien esiintymiset oli kokonaan kielletty. Otsikolla "Huono tapa" ja ylläolevalla kuvalla varustetussa jutussa ehdotettiin, että Kristiinankaupungissakin otettaisi isommista esimerkkiä ja kiellettäisi tapa. Tai ainakin ihmisten pitäisi lopettaa rahan antaminen noille kurjille.
Huono tapa. Niinkuin tietty, on useassa paikkaa Suomessa vielä se tapa, että joukko poikia, n. k. ”tähtipoikia” käy talosta taloon laulaen niitä muinaissuomalaisia joululauluja, jotka jokaiselle ovat hyvin tuttuja.Ei sillä, että pienet pojat sitä tekevät viattomuudessaan ja köyhyyskin usein on siihen syypää, vaan isot, melkein täysikasvuiset pojat harjoittavat sitä keinoa saadakseen rahaa hyväntahtoisilta ihmisiltä ja mitä vielä pahempi, annetaan heille väkijuomia, niin että usein tapahtuu tappeluja ja muuta onnettomuutta heidän keskuudessaan. Saattaako ne ansaitut rahat hyviä hedelmiä? Ei, päinvastoin. Niillä mennään lähimpään kapakkaan, josta sitten kuuluu rivot ja riettaat laulut ennen mainittujen sijaan.
Eiköhän se olisi parempi, ainakin sivistyksen kannalta katsoen, että senlaiset laulajaiset kiellettäisiin pois ja vielä parempi olisi, ettei heitä suosittaisi ja annettaisi rahaa heidän jumalattomaan huvitukseensa. Isoimmissa kaupungeissa on se tapa kielletty. Eiköhän olisi aika että seurata esimerkkiä muuallakin Suomessa. (Pohjalainen näytenumero n:o 0 15.12.1899).
Olisi hauska tietää, kuuluiko Oulu niihin "isompiin kaupunkeihin", joissa tiernapoikien kulkeminen oli kielletty.
* Tiernakaupunki Oulu - Tierna-aika alkaa 18. marraskuuta.
