maanantai 24. maaliskuuta 2008

Myytävät rautatieasemat



[Olen tässä merkinnässä seuraillut myyntitilannetta ja koonnut kohdalle sattuneita tietoja, tuoreimmat sivun lopussa -- laittakaa mieluusti kommenttia, jos tiedonmuruja ja/tai lehtijuttuja asemakaupoista on tiedossa]

Senaatti on tipoittain ja valikoiden myytäväksi tulevia rautatieasemia tarjoushuutokauppoihin laittanut. Oletan, että vaikeimmin myytävät ovat ensin, hätäisimmille.

Lauantain Kalevassa (22.3.2008) kerrottiin, että vasta pari kymmentä kauppaa on tehty ja syksyn tarjouskilpailu kaikkiaan noin 60 kauppaa kevään mittaan tuottaisi.

Syksyllä poikettiin ohikulkiessa Alapitkän asemalla. Viehkohan se on, mutta ihan liian vilkkaasti liikennöidyssä paikassa. Käynti asemalla jätti mieleen kaiherruksen liikenteen lisäksi melua tuovista VR:n laitteista.

Mitähän ne noille tekee, muistan pohtineeni, mutten sen syvemmälle ajatuksessa mennyt.

Kalevan jutussa oli vastaus tähänkin. Ilmeisesti VR on omistajan vaihdoksesta huolimatta jäämässä pysyväksi vuokralaiseksi, kauppakirjat laadittaneen niin, ettei uusi omistaja pysty velvoittamaan VR:ää siirtämään koneitaan ja laitteitaan muualle, uuden omistajan kannalta sopivampiin paikkoihin.

Neuvottelut VR:n kanssa ovat kuulema olleet "hankalia".

Maaliskuun alussa tulikin vain kahdeksan uutta kohdetta, muun muassa Simon ja Röytän asemat. Nyt jo tarjousta tehdessä pitää hyväksyä VR:n laitteiden ja järjestelmien paikalleen jäänti.

Vasta syksyllä olisi taas isompi määrä rautatiekiinteistöjä tulossa kaupaksi. Syksyllä saattaa Senaattikin olla mullistusten kourissa, EY-tuomioistuinhan on todennut valtion liikelaitosten olemassaolon olevan ristiriidassa vapaan markkinatalouden kanssa.

Liikemiehet eivät ole jääneet tuleen makaamaan. Suunnitelmissa on, että 150 syrjäistä asemaa siirrettäisi omaksi kyläkseen jonnekin Etelä-Suomeen. Toivottavasti tätä "Asemalaa" suunnittellaan radan varteen.

Kuvassa uusiokäytössä olevaa rautatiearkkitehtuuria Lapinlahdelta Matin ja Liisan aseman pihapiiristä.

Aamulehti julkaisi 2007 luettelon myytäväksi päätetyistä asema- ja rautatierakennuksista. Listalla olevista lienee mahdollista käydä neuvotteluja Senaatin kanssa. Oulun Toppilan asema on ainakin siirtynyt uudelle omistajalle, täkäläisiltä rautatieharrastajilta kuulemani mukaan suhtautuvat myönteisesti rakennusten kulttuurihistorialliseen arvoon ja aikovat tehdä muutoksia niitä kunnioittaen.

Listalla on myös suuria, käytössä olevia ja pysyviä asema-alueita. Esimerkiksi Oulun rautatieasema siirtynee tulevalle matkakeskusyhtiölle.


Lisäys 22.4.08:

Yleisradion uutiset kertovat asemien kaupan takkuilevan. Uutisen mukaan kaupat on tehty vain muutamasta kymmenestä asemasta. Senaatti haluaisi saada korkeampia hintoja.

Lisäys 20.1.09:
Senaatin sivuilla on tällä hetkellä myynnissä kolme asemarakennusta: vahtitupa Hämeenlinnasta, Muurolan asema Rovaniemellä ja Röytän asema Torniossa. Näistä tarjouksia on pyydetty viime maaliskuusta lähtien.

Lisäys 30.1.09:
Senaatin kautta myyntiin tulleet uudet kohteet.

Lisäys 13.2.09:
Kalevassa on myyntijohtaja Sirviötä haastateltu. Taitaa kaunistellen myyntijohtaja puhua, samoja kohteita on uudelleen myynnissä ja yllähän kerrotaan miten aikaisemmin on uutisoitu.

Lisäys 24.2.09:
Hintatietoja asemakaupoista Senaatin kanssa ei juurikaan tihku, mutta Nousiaisten asema oli vaihtanut Turun Sanomien mukaan omistajaa 112000 eurolla. -- Tarkemassa selvittelyssä osoittautui, että Senaatti on myynyt aseman (myyntiesite) 120263 eurolla turkulaisille A-Yhtymä Oy:lle ja Turun Laatutuote Oy:lle (mol. 50 %). Nousiaisten kunta on kuitenkin käyttänyt etuosto-oikeuttaan ja myynyt aseman sitten kyläyhdistykselle eteenpäin.

Lisäys 19.3.09:
Kuvia Pikkaralan asemarakennuksista.

Lisäys 27.3.09:
Mielenkiintoisen vinkin sain Iistä. Iin asema-alue on ilmeisesti vahvasti tarjolla nelostien uuden linjauksen pohjaksi. Senaatin myynti-ilmoituksessa ei ole tällaisesta mitään mainintaa, ei taida ainakaan hyvää kauppatapaa noudattaa, jos lakiakaan.

Lisäys 18.4.09:
Museovirasto on koonnut tietopaketin asemien korjaamisesta. Suuri osa ohjeista on 1990-luvun lopulta ja loppuunmyytyjä paperilla, mutta linkin takaa verkkosivuilta löytyvät kaikki ohjeet.

Lisäys 12.3.10:
Uusia ja vanhoja kohteita uudelleen tarjouskauppaan (kohteet). Mukana mm. Aavasaksan asema Ylitorniosta. Ja Iin asema-alueita uudelleen.

Lisäys 24.8.2010:
Vanhat asemat odottavat yhä ostajia. Yle 23.8.2010.

Lisäys 23.5.2011:
Etuovessa on myytävänä Länkipohjan asema. Oh+mh+k+eteinen+työtila, 135 m², hintapyyntö 45 000 €.

Lisäys 29.7.2011:
Etuovessa yksi Pikkaralan aseman asuinrakennuksista. 3h + k + 2xkellari + vintti + ulkosauna + 4 varastoa, hintapyyntö 129 000 €.

Lisäys 20.9.2011:

Navetta.comissa kaupan Suolahden aseman asuinrakennuksia.
Myynti-ilmoitus: "3 kpl vanhoja (v. 1898) VR:n kiinteistöjä Suolahessa Keski-Suomessa järvinäykymin, Lähellä Satamaa. Rakennukset puupaneloituja hirsirunkoisia, jykevillä graniittijalustoilla.
Yksi on omakotitalo 150m2 + 150m2 ullakko saneerattavissa asuinkäyttöön, hintapyyntö: 220t€.
Toinen rakennus on jaettu 3 asuntoon, 70m2 yläkerran asunto ja alakerrassa 2 peilikuvaltaan samanlaista 50m2 asuntoa, toinen näistä on saneerattu täysin ja toisesta puuttuu sisustaminen, yläkerta on tällä hetkellä omassa asuinkäytössäni. Hintapyyntö: 220t€
Kolmas asunto, paritalo (80m2 kolmio) saneerattu täysin ja toista (70m2 kaksio) on aloitettu, joten hinnasta voi neuvotella, jos on halukas jatkamaan remonttia itse. Saneeratussa asunnossa on vuokralaiset, jotka mielellään jäävät vuokralle, jos mahdollista (maksavat ihan kohtuullista vuokraakin). Talon voi vielä tällä hetkellä saneerata yhden perheen asunnoksi, jos haluaa. Hintapyyntö: 197t€.

Lisäys 11.11.11:
Oriveden kaupunki myy tarjousten perusteella Oriveden aseman. Tietoja etuovessa ja kaupungin sivuilla. Viimeinen tarjousten jättöpäivä 30.11.2011.

Lisäys 10.2.12:
Senaatti on uudistanut sivunsa, erillistä luetteloa myytävistä rautatieasema-alueista ja -rakennuksista ei enää ole. Senaatin myytävät kohteet kartalla: Senaatti myy. Myynnissä muun muassa Kirkniemen asema (myydään tarjousten perusteella, tiedot jokakodissa), Riihimäen asema-alue rakennuksineen (maaperän puhdistus jää ostajalle), Heinäveden asema-alue ja Kemijärven tavara-asema-alue.

Lisäys 13.2.12:
Navetta.comissa on myynnissä Kontiolahden asema-alue. Hintapyyntö 168.000 euroa. Asemalla on toiminut Aseman Verstas, taustaa myynnille Aseman tarina -blogissa.

Lisäys 26.3.12:
Navetta.comissa on myynnissä Myrskylän aseman rakennus. Hintapyyntö 210.000 euroa.

Lisäys 16.1.13:
Oikotiellä on myynnissä Kaskisten asema. Hintapyyntö 125.000 euroa.

Lisäys 1.7.13.

Etuovessa kaupan Kuohun asuinkäyttöön muutettu asema. Hintapyyntö 28.000 euroa. Rakennettu 1920, 3h+k, 70 neliötä.

Lisäys 15.9.13.

Navetta.comissa myytävänä Äetsän asemarakennus (siirrettäväksi, hintapyyntö 20.000 €) ja Rauman asema-alueella oleva makasiini, jossa toimii ratamakasiini.fi kirpputori. Tontti ja talo 280.000 €, pinta-alaa n. 1.500 neliötä.

Lisäys 23.4.2014.

Oikotiellä myynnissä Laikon rautatieasema (hintapyyntö 89.000 €). Remontoitu asunnoksi, 207 neliötä.




7 kommenttia:

Fanniilo kirjoitti...

Osuin sattumalta blogiisi,jossa etsiskelit vanhoja asemarakennuksia ja mainitsit mm. Oulun Toppilan aseman.

Me asuimme Toppilan asemalla 26 vuotta ja keväällä 2008 muutimme sieltä pois.

Toppilan asema 6,4 hehtaarin tontilla, meni ilmeisesti lopulta ns. 'tiskin alta' eräälle rakennusliikkeelle huikeaan hintaan - taisi olla peräti 2,6 milj. euroa.

Asemarakennus on sittemmin myyty edelleen arkkitehtitoimistolle; hyvä niin, koska kyseessä on suojelukohde.

... silti haikeana muistelen, ja yritän kotiutua!

Reijo Valta kirjoitti...

Kiitokset selventävästä kommentista. Lehtijutuista jäin käsitykseen, että arkkitehdit olisivat ostaneet Senaatilta, ilman isoa tonttia. Mutta asia siis menikin toisin.

Se on ollut omanlaisensa nurkka asustella, kotiutuminen minne tahansa muualle sen jälkeen ottanee aikansa. Mutta toivottavasti uuteen kotikoloon tottuu.

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Minäkin tänne jostain päädyin, tutkiskelin googlesta Senaatin myymiä asemia.. Ja niitä mitä on vielä myymättä..
Oletko tietoinen onko vielä tulossa ns. "uutta erää" myyntiin? Kun noita artikkeleja lueskelin ja tulin siihen tulokseen, että kaikkia(ko) ei ole vielä myyty..

Kivoja pohdintoja sinulla. :)

Reijo Valta kirjoitti...

En tiedä onko uusia tulossa myyntiin ja milloin. Jossakin vaiheessa varmaankin, mutta ehkä taantuma hidastaa myyntiodotusten toteutumista.

Reijo Valta kirjoitti...

Valtion omistajaohjaajan asettama työryhmä uutisten mukaan suosittelee VR:n ja Ratahallintokeskuksen kiinteistöomaisuuden. Lyhyt uutinen herättää enemmän ihmetystä kuin antaa tietoa.

Kiinteistöthän ovat olleet jo pitkään myynnissä?

Vai onko tarkoitus, että ratapohjakin myytäisi Senaatille ja ratahallinto alkaisi Senaatin vuokralaiseksi?

Valtioneuvoston kanslian sivuilla on tarkempia tietoja:

VR-Yhtymä Oy:n ja ratahallintokeskuksen kiinteistövarallisuutta selvittäneen työryhmän muistio luovutettiin tänään maanantaina 21. joulukuuta valtion omistajaohjauksesta vastaavalle ministeri Jyri Häkämiehelle.

Työryhmä ehdottaa, että VR:n ydinliiketoimintaan kuulumattomista kiinteistöistä siirrettäisiin valtiovarainministeriön osoittamalle Senaatti-kiinteistöille ne kiinteistöt, jotka sopivat Senaatti-kiinteistöjen kiinteistöjen omistusta ja kehittämistä määrittelevien periaatteiden piiriin.

Siirrettävillä kohteilla ei ole VR:n tulonmuodostuksen, taseen eikä omavaraisuusasteen kannalta merkittäviä vaikutuksia. Kiinteistöjen luovutus tulisi toteuttaa kaupallisin ehdoin.

Työryhmän näkemyksen mukaan Pasilan asemarakennuksen tulisi säilyä VR:n omistuksessa, kuten pääsääntöisesti muidenkin asemarakennusten ja -alueiden. Kuitenkin Pasilan aseman rakennusoikeusalueeseen kuuluvat lisärakennusoikeudet tulee luovuttaa valtiovarainministeriölle tai sen osoittamalle valtiotoimijalle.

Laajamittaiseen VR:n kiinteistöjen omistuksen muuttamiseen ei ole kilpailun avautumisen näkökulmasta välitöntä tarvetta. Valtio-omistajan tulee kuitenkin varmistaa toimenpiteillään se, että riittävän ajoissa ennen henkilöliikenteen kilpailun avautumista voidaan osoittaa toimivat menettelytavat kaikille palvelun tarjoajille läpinäkyvästi toteutettavista tilajärjestelyistä valtion kokonaisetu turvaten.

Kansainvälisten esimerkkien valossa yksi toimiva malli voisi olla VR:n omistamien kiinteistöjen tai osan niistä siirtäminen valtion omistaman kiinteistöyhtiön omistukseen. Sille voitaisiin tapauskohtaisesti siirtää myös ratahallintokeskuksen (RHK) käytöstä vapautuvia kiinteistöjä.

RHK:n taloudelliset resurssit eivät ole riittäneet tarpeellisiin ratainfrastruktuurin kehittämisen edellyttämiin toimenpiteisiin. Työryhmä esittää, että erilaisten rautatieliikennettä palvelevien alue- ja kiinteistöratkaisujen myynnistä tai kehittämisestä saadut tuotot kohdistettaisiin jatkossa suoraan RHK:n osoittamien kohteiden kuten liityntäpysäköinnin, laitureiden, asematunneleiden, matkakeskushankkeiden ym. toteuttamiseen.


Itse työryhmän raportti (pdf) sisältää ajantasaisia luetteloita kiinteistöomaisuudesta ja ajantasaisen myyntiluettelon.

Raimo kirjoitti...

Puolalainen aletheia93: "I know about Sweden genocidal tendencies toward Finland. I know about Finnish Winter War and I know about putative neutrality of Sweden (Just to remind Swedes, needs of Nazi military industry brought wealth to Sweden).

I think that demands of Swedish minority of Finland are outrageous and arguments and insane. They are just symptoms of inherit Swedish racism toward Finland."

We have compulsory Swedish because Finland is not a democracy.

www.thelocal.se/28470/20100819/

Näistä mielipiteistä YLE (+ kok, kepu, vas, sdp, vih, kd) kertoi vain Ruotsin hallituksen virallisen kannan, kuin YLE olisi Ruotsin hallituksen tiedottaja

7.3.2011 18.50 TV2 uutiset, Arto Nurmi: "Ruotsissa tunnetaan huolta suomenruotsalaisia koskevasta keskustelusta, Suomessa. Muun muassa vähemmistökysymyksistä vastaavaa integraatioministeri Erik Ullenhagia huolestuttaa keskustelun sävy, jossa käännytään vähemmistöjä vastaan. Hänen mielestään Suomen kannattaa pitää huolta ruotsin kielestä. Ullenhag muistuttaa, että ruotsinkielinen vähemmistö on tärkeä osa Suomen historiaa ja nykyaikaa."

YLE / ARTO NURMI LEVITTI naapurimaan PROPAGANDAA, EI KOMMENTOINUT EIKÄ KERTONUT TAUSTOISTA MITÄÄN.

The oddest thing for me as an immigrant from a 'Western' country to Finland is how Finland-Swedish speakers keep insisting on the fact that THEIR peculiar and odd dialect of Swedish somehow binds Finland not only to Scandinavia, but ALL of western civilization, as if Finnish by itself in Finland would automatically place Finland within the same group as Azerbaijian, Tajikistan or Uzbekistan. I challenge this ethno-centrist and -extremely- outdated view. The Finnish language is a bridge to other western countries like Estonia and Hungary, and Finnish is a Nordic, Scandinavian language. Finland-Swedes are only a bridge to a bygone era when the coast of modern Finland was colonized by Sweden.

JA VIELÄ

Finland-swedes are the most pampered minority on Earth. (http://www.nytimes.com/2005/12/25/international/europe/25finland.html) Millions of Euros a year in tax revenues go to propping up the archaic Finland-swedish language and culture. People that speak Finnish, whether they were born in Joensuu, Mogadishu, Phuket or Dallas such as myself are denied career advancement in the upper echelons of Finnish industry and government due to the fact that knowledge of Finnish is considered a "disadvantage" due to the fact that we would not be serving the minority and their language.

Swedish should be removed as an official language in Finland and made a minority one (which in reality it is) like Saami. It should have the same status in Finland as Finnish does in Sweden. A municipality should be bilingual only when the minority language is spoken by 20 percent of the population (EU recommendations), not the ludicrous 6 percent or minimum 3000 speakers! This leads to ridiculous situations, such as in Vantaa, with nearly 200000 inhabitants, translating all government documentation into Finland-Swedish because of the 3000 (or 1,5 % of the population!) speak Finland-swedish.

Reijo Valta kirjoitti...

Raimon kommentti ei kyllä tähän rautatieasema-aiheeseen mitenkään liity, ellei sitten ole kyse siitä, että asemien uusien omistajien tulisi hänen mielestä poistaa mahdolliset ruotsinkieliset kyltit ja estää ruotsinkielisten päästäminen kotipiiriinsä.

Ruotsin kielestä on tässäkin blogissa keskusteltu, aiheen Historian riistäjät alla.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset