tiistai 30. heinäkuuta 2013

Tennispalatsi (35/100)


Helsingin Tennispalatsin museoista toiminnassa oli enää toinen. Kulttuurien museo oli sulkenut ovensa toukokuussa, ja palaa takaisin Kansallismuseon katon alle. Väläyksen kokoelmista sai kuitenkin postikorttijakelusta.



Helsingin taidemuseon vaihtuvien näyttelyiden tila oli avoinna. Vasta lähtiessä huomasin, että sisäänkäynnin lukuisten kieltojen joukossa oli myös valokuvaaminen kielletty. Näyttelynvalvojat eivät tästä kiellosta sisällä informoineet. Onneksi näyttelyt levisivät myös ulkotiloihin, venäläisen AES+F taideryhmä kolme suurta veistosta oli Tennispalatsin lähipiirissä ja kaupungin kaduilla valomainostettiin Happy End? -näyttelyä runsaasti. 

Kun takana olivat käynnit Kiasmassa ja Emmassa, niin ajattelin jaksaisinko vielä uutta annosta nykytaidetta. Tennispalatsi ainakin nykyisellä näyttelyllä tuntui näistä kolmesta helpoiten sulatettavalta. Nykyistä kulutusyhteiskuntaa kritisoitiin muun muassa antiikin Midaksen ja Trimalkion kautta. Sellainen herättää mieleen ikuisia, ratkaisemattomia kysymyksiä, ei uuden synnyttämisen siemeniä. Kapitalismin kritisoinnissa oli näennäisyyden leima.





2 kommenttia:

Kari Hintsala kirjoitti...

Alimmasta kuvasta tulee mieleen paljon varioitu "Judith beheading Holofernes", mutta liekö kuitenkaan kun näyttäisi myös leikkauksen kohde olevan nainen?

Reijo Valta kirjoitti...

Ah, joo. Tuo viite jäi minulta hoksaamatta.

Valomainoksessa oli valokuvasta vain osa, näitä Viimeinen mellakka -töitä oli useita yksittäsiä valokuvia, panoraamia ja veistossommitelmakin. Niissä henkilöt/sukupuolet vaihtelivat asetelman ollessa suurinpiirtein saman.

On tuossa yllä leikattavana miehen kaula, se koko teoksesta vartalosta kävi paremmin selville.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset