torstai 31. lokakuuta 2013

Kiirunavaaran kaivosmuseo


Kiirunan kaupungin maisemaa hallitsee kaivostoiminta. LKAB kaivaa Kiirunvaarasta maailman rikkainta rautamalmia (pitoisuus 60-70 %). Yhtiön nimi tulee kahdesta taajaman laidalla olevasta vaarasta: Kiirunavaarasta ja Luossavaarasta. Jälkimmäiseen on kaivettu railo 1960- ja 1970-luvuilla, Kiirunavaaraa on ensin 1890-1920 madallettu 142 metriä ja tunneleiden kautta nyt ollaan pääsemässä jo 1300 metrin syvyyteen. Lähivuosina kaupungin ydinkeskustaa täytyy sortumavaaran vuoksi siirtää taajaman itälaidalle.

Kaivokseen voi tehdä tutustumiskäynnin. Linja-auto vie 540 metrin tasolle ja yhtiön edustaja kertoo kaivoksen historiasta ja malmin kaivamistekniikoista. Vierailualueella on myös museo, gruvmuseum. Kiertokäynnin päätteeksi siihen sai tutustua 20 minuutin ajan.

Kaivostunnelissa oleva museo esitteli välineistön kehitystä lapioista ja hakuista paineporiin. Myöhempi kehitys oli käyty jo aiemmin ohjatulla kierroksella. Näimme muun muassa pari Tamrockin valmistamaa ajoneuvoa.

Kaivosmuseon suurimmat esineet olivat kaksi raitiotievaunua. Kiirunassa toimi 1907-1958 kaivosyhtiön raitiotielinja kuljettaen kaivostyöläisiä muutaman kilometrin linjalla työn ja kodin välillä.

Sijaintinsa puolesta erittäin mielenkiintoinen museo.



Hjalmar Lundbohm (1855-1926), kaivoksen perustaja



Alkuaikojen asuinolot olivat vaatimattomat.


Ei kommentteja:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset