perjantai 2. tammikuuta 2009

Tiukkoja päätöksiä odotellessa


Tänään 1974 astui voimaan Richard Nixonin allekirjoittama laki, jonka mukaan Pohjois-Amerikan Yhdysvalloissa ei saa ajella autoilla 55 mailia (n. 89 km/h) kovempaa. Tuollainen törkeä yksilönvapauden rajoittaminen olisi saattanut tehdä menneestä presidentistä yhden epäsuosituimmista kautta historian ellei hän olisi ehtinyt tahrata mainettaan jo pari vuotta aiemmin. Kesällä 1972 tuli ilmi, että Nixon oli presidentinvaalien yhteydessä salakuunteluttanut vastustajan puoluetoimistoa.

Nopeusrajoituspäätös liittyi edellisen vuoden öljykriisiin, jonka johdosta globaalisti säädettiin autoliikenteen kattonopeuksia. Suomessa 80 km/h kattonopeus maanteillä tuli aluksi kokeiluna voimaan seitsemässä eteläisimmässä läänissä 1. elokuuta 1973.

Ruotsissa oli hieman aiemmin siirrytty oikeanpuoliseen liikenteeseen, joten siellä pahempien liikenneonnettomuuksien estämiseksi oli jo valmiiksi alhainen 70 km/h kattonopeus uuteen ajokaistaan tottumiseksi.

Se päivä muutti Suomen -ohjelmasarjan toiseksi viimeisessä osassa muisteltiin öljykriisiä ja sen vaikutuksia. Vaikutukset tuntuvat, eräs haastateltava valitteli tuolloisen säästövalistuksen elävän vahvana muun muassa taloyhtiöiden hallituksissa. Kunnollista tai edes toimivaa ilmastointia ei saada vanhoihin kerrostaloihin jälkiasennettua mitenkään.

Eräs toinen toivoi, että 1970-luvun kriisi olisi ollut syvempi. Olisi silloin saatu jo ratkaistua energiaongelmat, eikä niitä enää tarvitsisi agendoilla pyöritellä.

Näinä aikoina, kun Yhdysvaltain nykyisellä presidentillä vajaat kolme viikkoa hallinta-aikaa, väistyvä presidentti voisi tehdä jotain Nixonin tapaista, josta ilmasto kiittäisi. Lehdistössä on arveltu George W. Bushin armahtavan viime päivinään runsaan joukon rangaistuksen saaneita. Ehkä siinä lomassa voisi vaikkapa allekirjoitella myös Kioton sopimuksen ratifioinnin tai jotain muuta vastaavaa.

Ei se maine yhtään huonommaksikaan vapautta ja vapaita päästöoikeuksia rakastavien amerikkalaisten keskuudessa voisi tulla.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Suomessa 80 km/h kattonopeus maanteillä tuli aluksi kokeiluna voimaan seitsemässä eteläisimmässä läänissä 1. elokuuta 1973."

Tuo meni hieman väärin. 1.8.1973
tulivat pääteille nopeudet 80/100/120 km/t osittain Kekkosen uudenvuodenpuheen seurauksena ennen energiakriisiä. Sitten nuo alennettiin 80 km/t joulukuussa 1973. Tuota systeemiä taas muutettiin alkaen 1.7.1974

Reijo Valta kirjoitti...

Kiitos tarkennuksesta. Tekstin kirjoitin muistaakseni ohjelmassa kerrottujen tietojen perusteella. Pitäisi muistaa se tarkastaminen, tarkastaminen ja tarkastaminen.

Kekkosen uudenvuodenpuheissa liikenne ja erityisesti liikennekuolemien torjunta oli toistuva teema noin kymmenen vuoden ajan. Lauri Viidan kuoleman Kekkonen mainitsi ja vaati rattijuoppoja kuriin. On nopeuksien alentaminen huomattavasti vähentänyt kuolonuhrien määrää.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset