lauantai 18. lokakuuta 2014

Toinen muistuttaja


Huomenna olemme lähdössä syyslomalle. Ennen sitä vaihdoin autoon talvirenkaat, jotta keli ei matkalla yllättäisi. Kun palasin vaihdosta tietokoneen äärelle, facebook mainosti minulle renkaanvaihtojakkaraa.

Amerikkalaiset nettijätit tuntuvat olevan erittäin hyvin perillä käyttäjiensä tekemisistä. Niin kuin tästä renkaidenvaihdosta. En asiasta edes tehnyt statuspäivitystä kavereille, ja silti suuryritys myydä kohdennetun mainoksen juuri minun nähtäväksi.

Ajoitus ei tosin täsmännyt. Näin mainoksen vasta kun olin vaihtanut renkaat. Renkaanvaihtojakkaraa tarvitsisin seuraavan kerran vasta keväällä.

Mutta mistä facebook tiesi mitä minulle mainostaa? Ennen talvirenkaiden vaihtamista hakukoneella etsin kuka Oulussa vaihtaisi ne maksua vastaan puolestani. Hakukone oli Google, siis facebookista täysin erillinen firma.

Facebook siis seuraa kaikkea mitä koneella teen ja sen mukaan kohdistaa mainoksiaan. Nyt kun kurkkaan välillä sosiaalisen median puolelle, niin Adlibris mainostaa minulle Thomas Thorhaugen sarjakuvia. Niistä on lyhyt juttu tekeillä. Mutta myöhässä on facebook tälläkin kertaa. Thorhaugen Det sidste ord (Rosinante 2012) on jo työpöydälläni.


2 kommenttia:

Riku Riemu kirjoitti...

Saatan puhua läpiä päähäni, mutta sellainen epävarma käsitys minulla on, että facekirjasta pitää kirjautua ulos. Silloin ei lue muita käyttäjän internet-edesottamuksia.

Reijo Valta kirjoitti...

Samoin olen olettanut. Mutta tuppaa fb jäämään aina taustalle auki ja sitten saa hämmästellä kohdennetun mainostuksen tarkkanäköisyyttä.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Viimeisimmät kirjoitukset